vlak onder de maretak eveline heijnen roman thrillzone recensie.jpg
Auteur(s) Eveline Heijnen
Uitgeverij(en) Loft Books
3
Review date 23 december 2023
Categories Roman

De feestdagen zijn bij uitstek het moment om jezelf te trakteren op een portie kerstfeelgood, vergezeld van een dampende kop thee onder een warm dekentje. In deze geest mochten wij ons verdiepen in het verhaal van Sara, in het boek Vlak onder de maretak van Eveline Heijnen.

Sara ontvangt een uitnodiging voor het zoveelste huwelijk van haar moeder en voelt weinig enthousiasme. De bezwaren stapelen zich op: het huwelijksweekend, uitgesmeerd over de kerstdagen, en haar moeders frequente gang naar het altaar. De situatie wordt niet rooskleuriger wanneer blijkt dat er een kamer tekort is en ze deze moet delen met haar nieuwe stiefbroer Bodhi. Een ongewenste wending die leidt tot de nodige conflicten tussen Sara en Bodhi. Het verhaal neemt echter een interessante wending wanneer de twee elkaar onder de maretak treffen, maar of dit hun relatie verbetert, blijft de vraag.

Vlak onder de maretak is een heerlijk kortverhaal dat je meeneemt op een dromerige reis. Het bevat vele clichés, maar in het genre van feelgood doet dit geen afbreuk aan het leesplezier. Juist deze herkenbare elementen zullen liefhebbers van het genre weten te bekoren, omdat ze even kunnen ontsnappen aan de realiteit en zich volledig kunnen onderdompelen in een wereld van warmte en romantiek.

Sara is een charmant hoofdpersonage met een duidelijk gevoel van eigenwaarde. Haar langdurige vriendschap met haar steun en toeverlaat, die tevens haar leven gebruikt als inspiratie voor boeken, voegt een interessante laag toe aan het verhaal. Het boek binnen het boek biedt een verfrissende invalshoek en voegt diepte toe aan het plot.

Ondanks de beknoptheid van het verhaal, weet Heijnen een bevredigend gevoel achter te laten bij de lezer. Het is een afgerond verhaal dat, ondanks zijn lengte, voldoet aan de verwachtingen van een feelgoodroman. Kortom, Vlak onder de maretak is een perfecte metgezel voor een ontspannen avond, waarbij je even de zorgen van de wereld vergeet en jezelf verliest in een wereld van liefde en kerstmagie.

Lieselotte Danneels
Lieselotte Danneels
Ik ben Lieselotte Danneels. Ik woon samen met mijn gezin in het West-Vlaamse Brugge. Als job ben ik winkelverantwoordelijke bij een Telecomoperator.

Sinds 2020 recenseer ik voor ThrillZone. Mij zul je nooit zonder boek vinden; waar ik ook naartoe ga, ik neem een boek mee. Mijn favoriete genres zijn thriller en feelgood. Ook al lukt het door de drukte niet altijd om veel meters te maken per dag, iedere avond voor het slapen gaan moet ik een hoofdstuk gelezen hebben. Anders heb ik geen goede nachtrust.

Ik lees heel veel auteurs en ontdek ook graag nieuwe auteurs. Natuurlijk heb ik ook favoriete auteurs. Voor het thrillergenre zijn dit Karin Slaughter en Anja Feliers. Voor het feelgood genre zijn dit Rachel Hore en Lucinda Riley.