De omslag afbeelding van het boek Van Kolfschooten, Frank - Remi
Uitgeverij(en) De Kring
4
Review date 13 mei 2020
Eddy woont met zijn ouders in Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog, als hij een broertje krijgt. Omdat ze Joods zijn breken er spannende tijden aan. Als de bewegingsvrijheid ingeperkt wordt, besluit het gezin te vluchten. Wanneer dit plan niet uitgevoerd kan worden omdat halverwege blijkt dat ze verraden zijn, besluiten ze weer terug te keren naar Nederland. Daar wordt Eddy in een pleeggezin opgenomen en zijn jongere broertje wordt als vondeling achtergelaten op de stoep van een Bloemendaalse familie. Overleven ze de oorlog? En zal Eddy zijn ouders en broertje Koen ooit nog terug zien?

Frank van Kolfschooten is een Nederlands wetenschapsjournalist en heeft al verschillende boeken geschreven over de geschiedenis. In 1997 schreef hij het boek De koningin van Plan-Zuid waarin hij de geschiedenis van de Amsterdamse Beethovenstraat beschreef. Hierin Heeft hij enkele pagina’s geschreven over Koen Gezang, het jongere broertje van Eddy. De geschiedenis van Koen hield Frank van Kolfschooten al meer dan vijfentwintig jaar bezig. Nadat hij meer informatie kreeg over de echte naam van de vondeling Remi van Duinwijck, kwam hij in contact met Eddy Gezang en besloot hij om een boek te schrijven over deze broers.

Remi is een indrukwekkend verhaal over de oorlogsgeschiedenis van twee broers. In eerste instantie wordt de stamboom van de beide broers uitgebreid beschreven en krijgen we daarmee een goed beeld van de familiebanden. Daarna krijgen we het aangrijpende verhaal van Eddy te lezen. Eddy heeft op verschillende plaatsen ondergedoken gezeten en dus veel meegemaakt.

Frank van Kolfschooten heeft het verhaal geschreven vanuit Eddy. Hij vertelt op een prettige manier het leven van Eddy in de tijd van de Tweede Wereldoorlog. Het verhaal is niet alleen beeldend beschreven, maar bevat ook verschillende foto’s, waardoor je helemaal in het verhaal zit. Het verhaal is op een goede manier opgebouwd. Omdat Eddy pas na de oorlog te weten komt wat er met zijn familie gebeurd is, krijgt de lezer dit ook pas bijna op het eind te weten. Dit zorgt er voor dat je erg meeleeft met Eddy en hoopt op een goed einde.

Remi is de naam die het broertje van Eddy gekregen heeft, nadat hij te vondeling is gelegd. Het gezin had graag het jongetje in huis genomen, maar hij werd naar een Joodse crèche gestuurd door de nazi’s. Ondanks dat het verhaal voornamelijk over het leven van Eddy gaat, gaat het uiteindelijk om de zoektocht naar Remi. Heeft zijn broer de oorlog overleefd?

Remi is een heftig verhaal van twee broers die de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt. Door de beeldende schrijfstijl met daarbij de foto’s en brieven, krijg je een goed beeld van de situatie. Je waant je in die tijd en kan je daardoor goed inleven in Eddy. De spanning is daarbij goed te voelen en er is veel onduidelijkheid over het lot van zijn familieleden. Je wilt graag weten hoe het nu gaat met Eddy en Remi, waardoor je vlot door het boek heen komt. Het laatste deel van het boek is wat minder makkelijk te lezen omdat dit veelal stukken van de rechtbank zijn, wat voor het verhaal minder toevoeging heeft, maar je wel iets meer achtergrond informatie geeft. Een ontroerend verhaal!4

17 mei 2024 8:09

0