De omslag afbeelding van het boek De Vriese, Geert - Het groot verzet
Auteur(s) Geert de Vriese
Uitgeverij(en) Houtekiet
4
Review date 6 juli 2020
Categories Geschiedenis
Geert de Vriese was vroeger een journalist. Tegenwoordig richt hij zich op het schrijven van boeken over sport en dan met name over wielrennen. En laat dat nu net een sport zijn die er bij uitstek voor geschikt is met zijn heroïsche, tragische en spraakmakende verhalen. De Vriese schreef vorig jaar bijvoorbeeld Eddy! Eddy! Eddy! over de Tour de France van ’69 die in Brussel startte. Onlangs verscheen van zijn hand Het groot verzet, over de wielersport in de Tweede Wereldoorlog.

Het groot verzet bestaat uit een aantal losse verhalen, die allemaal iets met de oorlog te maken hebben. Zo is er het verhaal van de Italiaanse coureur Gino Bartali, die zijn trainingsritten gebruikte om geheime documenten voor het verzet te vervoeren. Dat deed hij middels zijn frame. Of het verhaal van Andre Richter, een zeer succesvolle coureur mét blauwe ogen. Enige kritiekpuntje; hij had niets, maar dan ook helemaal niets, met de nazi’s. En dat bleek een groot probleem.

De meeste verhalen zijn echter verhalen die niet direct met de Tweede Wereldoorlog te maken hebben. Zo is er een hoofdstuk over de Vuelta, maar die raakt niet direct WOII maar gaat meer over de ETA. Of die van twee fietsende vrouwen die tegen het fascisme fietsen; dat verhaal speelt zich af in het Italië van de jaren dertig. Idem voor de gebroeders Coppi, die samen fietsen en succesvol zijn. Dit hoofdstuk speelt zich met name ná de Tweede Wereldoorlog af. Ook een interessant verhaal, maar weer niet in WOII: direct na de Eerste Wereldoorlog besluit de Belgische wielerbond de Omloop van de Slagvelden te organiseren. Een wedstrijd langs…juist. Of dat nou handig was?

Geert de Vriese heeft een rijke research gedaan en dat blijkt uit de verhalen. Ze ademen authenticiteit uit en zijn meer dan interessant. De schrijfstijl van De Vriese hanteert is informeel en her en der doorspekt van humor. Daardoor leest Het groot verzet gemakkelijk. De Vriese laat met zijn verhalen zien waarom de wielersport zich zo goed leent voor een boek; het is een sport met heroïsche en tragische kanten en daardoor intrigerend.

Het groot verzet is een interessant wielerboek over een minder positieve periode in de menselijke geschiedenis. Enige kanttekening; het gaat over een veel grotere periode dan de Tweede Wereldoorlog. Maar laat dat je niet tegenhouden; de verhalen zijn stuk voor stuk interessant.

25 april 2024 11:01

0