De omslag afbeelding van het boek Tangen, Geir - Hartenbreker
Auteur(s) Geir Tangen
Uitgeverij(en) The House of Books
4
Review date 28 augustus 2019
Vorig jaar was daar opeens Geir Tangen, een Noorse thrillerrecensent die besloot een ode te brengen aan de Scandinavische thriller. Het resultaat was Het meesterwerk, volgens ons een aansprekend en spannend boek (lees de volledige recensie hier). Sterker nog, Het meesterwerk kwam op de nominatielijst voor een ThrillZone Award te staan. Nu is Hartenbreker verschenen. Weet Tangen zijn debuut te evenaren, of is hij een eendagsvlieg?

Opeens spelen Viljar Gudmundsson en Lotte Skeisvoll de hoofdrol. Viljar is een journalist die schrijft voor het lokale krantje, Het Haugesundse Nieuws. Lotte is politie-inspecteur en werkt bij het lokale korps. Samen hebben ze in Het meesterwerk jacht gemaakt op ‘De Maestro’ en dat heeft zijn wonden achtergelaten. Vooral Lotte is emotioneel een wrak en heeft een tijdje thuis gezeten.

Op een zondagochtend wordt Viljar in paniek gebeld door zijn zoon Alex. Die is na een avondje doorhalen wakker geworden in een vreemd bed. Naast zich ligt Emilie, een meisje waar hij al een tijdje gek op was. Nu ligt ze naast hem. Dood. Alle aanwijzingen duiden erop dat Alex de dader is. Hij wordt in hechtenis genomen. Viljar gelooft er niets van. Samen met Lotte gaat hij op zoek naar wat er die bewuste zaterdagavond op het feest is gebeurd. En langzaamaan onthullen ze een waarheid die ze niet hadden kunnen bevroeden…

Geir Tangen is zoals gezegd een Noorse auteur, die in zijn land vooral bekend is als thrillerblogger. Na Het meesterwerk kennen ze hem ook als auteur. Met Hartenbreker weet hij zijn reputatie nogmaals te benadrukken als begenadigd thrillerauteur, want het boek is een spannende Scandi-thriller geworden.

Hartenbreker is het tweede deel in de drieluik rondom Viljar en Lotte, maar uitstekend los te lezen. Ook deze keer zijn ze op elkaar aangewezen om de onschuld van Viljars zoon aan te tonen. De plot is enorm interessant geworden. Het gegeven dat iemand wakker wordt naast een dode is niet onbekend en in het begin lijkt het verhaal ‘te klein’ te blijven. Maar al snel schaalt Tangen op en worden typische Scandi-elementen ingebracht, wat het verhaal direct een stuk krachtiger maakt. Zo lijkt het neo-nazisme in Noorwegen wederom de kop te hebben opgestoken en de tentakels tot op het feest van die zaterdagavond te reiken. Dit onderwerp kennen we ook uit andere Scandinavische thrillers en geeft aan dat het schone Noorden wellicht viezer is als je wat dichterbij komt.

De personages zijn aansprekend. Lotte is een lopend wrak die duidelijk kampt met PTSS. Ze probeert zo goed en zo kwaad haar werk te doen, maar dat gaat vaker fout dan goed. Viljar is een gewezen journalist waar eigenlijk niemand mee wil samenwerken. Toch is hij best sympathiek en als lezer heb je met hem te doen als zijn zoon opeens verdachte wordt. Die zoon, Alex, is wel een vervelend kereltje. Het is iemand met ADHD die duidelijk niet met autoriteit kan omgaan. De lezer zal gaandeweg het verhaal dan ook twijfelen; heeft hij die moord echt niet gepleegd?

De puzzelstukjes die het verhaal vormen, zijn lange tijd niet goed te leggen. Daardoor zal de lezer willen weten hoe het zit en vlieg je door de ruim 420 pagina’s heen. Stukje voor stukje wordt het duidelijk wat er die bewuste avond is gebeurd. Dat doet Tangen onder andere door soms hoofdstukken in te bouwen waarin personages laten zien wat zij hebben meegemaakt die bewuste avond. Bovenal is het verhaal spannend en heeft het echte Scandi-thrillerelementen in zich. Ook Hartenbreker is weer een ode aan de Scandi-thriller en Tangen verpakt in het verhaal soms verwijzingen naar andere auteurs. Dat is eigenlijk het enige minpuntje; erg origineel is het verhaal niet, maar dat maakt eigenlijk geen snars uit. Hartenbreker is een spannende Scandi-thriller geworden waarmee Geir Tangen laat zien niet alleen een ode uit te kunnen brengen, maar zelf ook een uitstekende thrillerauteur is. Hij is bezig zelf een positie te verwerven in het rijtje met Scandinavische auteurs die je in de gaten moet houden. Indrukwekkend, en dat pas met zijn tweede boek. Wij kijken uit naar het derde deel in de trilogie rondom Viljar en Lotte!

29 maart 2024 4:34

0