De omslag afbeelding van het boek Musso, Guillaume - Het meisje uit Brooklyn
Auteur(s) Guillaume Musso
4
Review date 12 mei 2017
De uit Frankrijk afkomstige Guillaume Musso is inmiddels niet meer weg te denken uit de internationale thrillerwereld. Om maar even wat cijfers te geven: hij is één van de bestverkopende auteurs van Frankrijk, zijn werk wordt in 36 landen uitgegeven en er zijn al meer dan 18 miljoen exemplaren van zijn boeken verkocht. Sinds 2014 verschijnt in Nederland ieder jaar een nieuwe vertaling en Het meisje uit Brooklyn is hiervan de laatste.

Hoofdpersoon in Het meisje uit Brooklyn is thrillerauteur Raphaël Barthélémy, die het geluk heeft gevonden bij de jonge Anna Becker. Dat geluk lijkt echter als een droom uiteen te spatten als Raphaël achter een groot geheim uit haar verleden komt. Door de schok verlaat hij in allerijl hun vakantiewoning, maar als hij even later tot zinnen komt en terug gaat is Anna verdwenen. Samen met zijn buurman en oud-politieagent Marc Caradec gaat Raphaël op onderzoek uit en het geheim van Anna blijkt veel groter en wijdvertakter dan ze hadden kunnen denken…

Na het ietwat science fiction-achtige 24 Dagen, is Het meisje uit Brooklyn weer een thriller pur sang. Een thriller met een goede dosis onderhuidse spanning, die je daardoor gedurende het lezen op het puntje van je stoel houdt. Stukje bij beetje onthult Musso wat het grote geheim van Anna is en hoe dit verband houdt met de gebeurtenissen in het heden. Alle lijntjes komen uiteindelijk dan ook mooi bij elkaar. Ook heeft de auteur aan het einde een leuke twist in petto die de meeste lezers waarschijnlijk niet zien aankomen.

Musso heeft na zijn middelbare schooltijd een tijd in New York doorgebracht en komt er nog steeds regelmatig. Dit gegeven komt ook in dit boek weer terug want naast Frankrijk speelt het verhaal zich voor een groot gedeelte af in New York. Deze afwisseling maakt het boek leuk om te lezen en het is goed te merken dat de auteur een gedegen kennis heeft van de stad. Ook de beschrijvingen van de Franse steden en landschappen zijn erg goed gedaan. De lezer waant zich naast Raphaël en Marc op de Franse landwegen.

De hoofdstukken zijn kort en het lettertype is redelijk groot, dus de verleiding om door te blijven lezen is groot. Dit en natuurlijk het onderhoudende verhaal zorgen ervoor dat je als lezer door het boek vliegt. Ieder hoofdstuk begint Musso met een spreuk of uitspraak van een bekende auteur, zowel moderne auteurs als de klassiekers uit de literatuur. Iedere spreuk heeft betrekking op de inhoud van het desbetreffende hoofdstuk. Sowieso verwijst Musso in het verhaal regelmatig naar auteurs en dat is een leuke extra toevoeging aan het verhaal.

In Frankrijk is zijn nieuwe boek al verschenen, dus laten we hopen dat we niet te lang op de Nederlandse vertaling hoeven te wachten want met **** sterren is Het meisje uit Brooklyn een echte aanrader!

16 mei 2024 16:59

0