stockholm confidential hanna lindberg thriller recensie thrillzone.jpg
Serie Stockholm
Auteur(s) Hanna Lindberg
4
Review date 3 december 2018

Je hebt een Finse moeder, woont in Stockholm, bent journalist, getrouwd en hebt drie kinderen en gaat spannende verhalen schrijven. Haar liefhebberijen zijn louter sportief; paardrijden, snowboarden en langlaufen en je naam is Hanna Lindberg en dat laatste omdat ze is getrouwd met een buitenlandse verslaggever bij de Zweedse krant Aftonbladet. Inmiddels zijn de rechten verkocht aan meer dan tien landen en is het al even geleden dat de opvolger in Zweden is verschenen; STHLM Grotesque. Maar Nederland moet het eerst nog met Stockholm confidential doen, een thriller die zich afspeelt in de wereld van de blitse gastronomische restaurants en de in verval geraakte tijdschriftwereld in Stockholm.

Solveig Berg is journalist en is eigenaar en beheerder van het blog Confidential. Ze beweegt zich in de glamourwereld van Stockholm. Als het haar, zonder uitnodiging, toch lukt een feestje van glamourfotograaf Lennie Lee te bezoeken, komt ze veel modellen tegen. Een van de aanwezige modellen, Jennifer Leóne, wordt ’s morgens dood gevonden en blijkt te zijn verdronken. Solveig gelooft niet in een zelfmoordverklaring van de politie omdat ze tijdens het feest het model en Lennie Lee heeft horen redetwisten dat ontaardde in ruzie. Solveig heeft een missie maar ondanks de waarschuwingen van haar vriendin Fatima Niemi, begeeft ze zich toch in een ware slangenkuil vol giftige reptielen…

‘Het was een bijwerking van de botox in haar bovenlip. De spieren waren tijdelijk verlamd, ze kon haar lippen niet goed vormen, ze kon niet eens netjes drinken en geen kaars uitblazen’

Het debuut van Hanna Lindberg is een honderd procent plotgedreven avontuur. Tegen een goed ingericht en samengesteld decor bouwt Lindberg een mooie verhaallijn op die volledig tot de verbeelding spreekt. Ze schuwt de kwetsbare wereld van de modellen niet en in de tijd dat het boek werd geschreven had de wereld duidelijk nog geen kennis gemaakt met de ‘MeToo-discussie’. De dames die maatschappelijk succes nastreven en erbij willen horen, hebben zelf meer dan voldoende talent in huis om hun doel te bereiken. Maar het is ook duidelijk een wereld van jaloezie en haat onder elkaar en zeker bij de mensen die hun doel aan zich voorbij zien gaan, ten gunste van een collega.

Lindberg heeft met haar debuut ruimschoots aangetoond over een formidabel schrijftalent te beschikken. Met bijna filmische precisie weet ze de verhaallijn tot ontwikkeling te laten komen waarbij veelvuldig spanning opbouwende scenes voor het voetlicht worden gebracht. De personages die belangrijk zijn voor de verhaallijn zijn meer dan voldoende uitgediept en komen ook echt tot leven. Lezers hebben geen enkele moeite het verhaal aan de hand van een door hun gekozen favoriete personage tot zich te nemen. Gevaar, onrecht en mannelijke overheersing pogen hun wil nadrukkelijk op te dringen wat niet echt lukt bij alle vrouwen.

Een heerlijk leesbaar avontuur met Solveig Berg dat bijna garandeert dat de volgende boeken van Lindberg zeker gelezen moeten gaan worden. En dat mag zomaar met Solveig Berg in de hoofdrol.

Cees van Rhienen
Ik ben Cees van Rhienen, sinds 2019 juryvoorzitter bij het Nederlands Thrillerfestival en dus drie edities onder mijn leiding mogen realiseren en met de vierde bezig.
Als recensent vanaf 2006 begonnen bij Crimezone, later Hebban. Daar juryvoorzitter voor de Hebban debuutprijs geweest, ook tot 2015 recensent geweest bij Hebban. Bij beide platforms leesclubs gecoördineerd, op dit moment doe ik dat alweer ruim 6 jaar bij ThrillZone. Bij ThrillZone lever ik ad hoc ook recensies voor de site. Naast dit alles heb ik op Facebook nog WatCeesleest, waar al mijn recensies op verschijnen.

8 september 2024 3:13

0

++ ‘Het was een bijwerking van de botox in haar bovenlip. De spieren waren tijdelijk verlamd, ze kon haar lippen niet goed vormen, ze kon niet eens netjes drinken en geen kaars uitblazen’ ++

Lindberg heeft met haar debuut ruimschoots aangetoond over een formidabel schrijftalent te beschikken. Met bijna filmische precisie weet ze de verhaallijn tot ontwikkeling te laten komen waarbij veelvuldig spanning opbouwende scenes voor het voetlicht worden gebracht. De personages die belangrijk zijn voor de verhaallijn zijn meer dan voldoende uitgediept en komen ook echt tot leven. Lezers hebben geen enkele moeite het verhaal aan de hand van een door hun gekozen favoriete personage tot zich te nemen. Gevaar, onrecht en mannelijke overheersing pogen hun wil nadrukkelijk op te dringen wat niet echt lukt bij alle vrouwen. Een heerlijk leesbaar avontuur met Solveig Berg dat bijna garandeert dat de volgende boeken van Lindberg zeker gelezen moeten gaan worden. En dat mag zomaar met Solveig Berg in de hoofdrol.