Auteur(s) Hans Faber
Uitgeverij(en) The House of Books
5
Review date 28 juni 2021

Hans Faber was onder meer journalist voor De Volkskrant en Het Financieel Dagblad. Vaak schreef hij over het schemergebied tussen de boven- en onderwereld. Hij was twee keer genomineerd voor ‘Het Gouden Pennetje’, de prijs voor talentvolle journalisten. Zijn debuutthriller De Rus werd genomineerd voor de ‘MAX Bronzen Vleermuis’ en de ‘Thrillzone Award’ voor Beste Nederlandstalige thrillerdebuut. Bij het grote publiek is Hans Faber bekend geworden als woordvoerder van de familie Faber, na de verdwijning en gruwelijke moord op zijn nichtje Anne.

De Minister is deel twee in de serie rondom Vincent van Zandt, oud-politieman en journalist bij ‘De Stem’. Als jong politicus is Jan de Reuver voor de duvel niet bang. Hij wordt gevraagd te bemiddelen bij de bezetting van een varkensstal in Markelose en aarzelt geen moment deze rol op te pakken. Hij gaat in gesprek met de activisten van ‘Meat is Murder’ en uiteindelijk wordt de stal ontruimd en de activisten opgepakt. De media is lyrisch over zijn optreden en zijn carrière zit verder in de lift.

Vincent van Zandt heeft niets met de activisten, maar raakt geïnteresseerd als het lichaam van een jonge activiste wordt gevonden. Zeker als blijkt dat zij door geweld om het leven is gekomen.

Het verhaal van De Minister is fictie, toch raakt het verhaal zeker ook de werkelijkheid. Zo zal de lezer in de fictieve leider Philippe, van de echt bestaande politieke partij Forum voor Democratie, natuurlijk Thierry Baudet herkennen. Maar ook de rest is herkenbaar: een overheid die wellicht minder objectief en zelfstandig beslissingen neemt dan gedacht, invloeden van lobbykantoren en adviesbureaus, plus de invloed van grote investeerders op de achtergrond is het decor waarin De Minister zich afspeelt. Het woord ‘doofpot’ blijf je als lezer in gedachten houden gedurende het hele verhaal.

De minister kenmerkt zich als een goed opgebouwde thriller, waarin je vanuit meerdere oogpunten wordt meegenomen; de wereld van de dierenrechtenactivisten, de regering, de onbekende krachten op de achtergrond, gedreven door geld, maar vooral vanuit de journalist Vince van Zandt. Naast zijn leven als journalist, volg je ook zijn privéleven en beleef je het verhaal vooral vanuit zijn gedachten en acties.

Hans Faber heeft met De Minister een boeiende thriller afgeleverd die naast een constante aanwezige spanning, de lezer ook aan het denken zet. De non-fictieve elementen maken de thriller extra aansprekend voor de lezer en ook de actualiteit waarin het verhaal zich afspeelt spreekt tot de verbeelding. Regelmatig zul je je als lezer achter de oren krabben: ‘gaat het er echt zo aan toe?’ De thriller leest door de toegankelijke schrijfstijl vlot door en ondanks dat voorspelbaarheid op de loer ligt, weet Faber het verhaal zo op te schrijven dat je geboeid blijft tot het einde.  Faber heeft het geflikt; na een ijzersterk debuut, de hoog kwalitatieve lijn doorzetten. De minister laat zien dat deze nieuwbakker thrillerauteur een kracht in de Nederlandstalige thrillerscene is om rekening mee te houden!

Het eerste deel van de serie De Rus niet gelezen? Dat is zeker geen probleem, je kunt zo instappen en beginnen met De minister. Toch bevelen wij van harte aan om ook het eerste deel vooral niet over te slaan. De Rus wel gelezen? Dan mag De Minister zeker niet ontbreken op je boekenlijstje!

Chris van der Brug

Cor Brandsma

26 maart 2024 12:02