Hans Faber was journalist voor onder andere de Volkskrant en het Financieel Dagblad. Voor de Volkskrant schreef hij over het schemergebied tussen de onder- en bovenwereld. Hij is tweemaal genomineerd geweest voor het Gouden Pennetje, de prijs voor talentvolle journalisten. Tegenwoordig is hij copywriter en eigenaar van een communicatiebureau. De vorige delen van de Vincent Van Zandt-serie, De Rus en De minister, zijn genomineerd voor respectievelijk de Max Bronzen Vleermuis en onze eigen Thrillzone Awards.
De Zondaar is het derde deel in de serie rondom journalist Vince van Zandt. Vince begint inmiddels een begrip te worden in de Nederlandstalige thrillerwereld en dit deel sluit naadloos aan bij de sfeer uit de eerste twee delen.
Misdaadverslaggever Vince van Zandt gaat door een moeilijke tijd. Zijn laatste grote en spraakmakende reportage moest gerectificeerd worden en door de nieuwe hoofdredacteur is Vince veroordeeld tot het draaien van bureaudiensten, samen met zijn nieuwe collega Iris. Dan stuit Vince op een duistere gebeurtenis op Urk, wat sterk doet denken aan een moord. Op eigen initiatief reist Vince naar Urk om meer te weten te komen over het aangespoelde lichaam en de Bijbeltekst die op het strand is achtergelaten. Al snel wordt op Urk een tweede moord gepleegd, waarvan details op een blog worden gepubliceerd. Details die eigenlijk alleen de moordenaar kan weten.
Uit de epiloog blijkt wat de lezer al eerder opviel; Faber heeft zich goed verdiept in de omgeving, zowel op geografisch als cultuurhistorisch vlak. Hij heeft contact gezocht met mensen op Urk en zich in de gemeenschap getracht onder te dompelen. De zondaar schept wel een beeld die als stereotype aangeduid kan worden. De moorden kennen een sterk religieuze achtergrond, waarbij de nadruk op bepaalde misstanden ligt. Faber ‘schopt’ met dit boek in feite tegen de kerk (met strenge leer) aan, waarbij de lezer wel in het achterhoofd moet houden dat het fictie betreft. Door de overtuigende schrijfwijze kan dit wel deels op waarheden berusten en zeker gezien verhalen die zo nu en dan in de media opduiken over misstanden in strenggelovige kringen. Het verhaal is overigens geen algehele afkeur.
Vanaf de start van De zondaar volgt de lezer het verhaal ook uit het oogpunt van de moordenaar met een verleden op Urk. Langzaam maar zeker weet Vince het beeld compleet te krijgen, toch kan ook hij niet alles overzien. Faber weet op intrigerende wijze de lezer mee te nemen in zijn zoektocht en met name het leven op Urk met haar specifieke kenmerken. De thriller is ondanks deze verdiepende laag toegankelijk geschreven.
De lezer krijgt in dit deel ook meer inkijk in het privéleven van Vince en zijn huidige vriendin. De toegevoegde waarde van deze gebeurtenissen in relatie tot het verhaal is niet altijd aanwezig en mist nog relevantie. De potentie is aanwezig om in volgend deel hier wel een draai aan te geven en dat lijkt aan Faber wel besteed.
De zondaar is een goed doordachte thriller waar werkelijkheid en fictie elkaar dicht benaderen. Faber laat zien richting de top van de Nederlandse thrillerwereld te bewegen.