geen slechte daad heather chavez thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Heather Chavez
Uitgeverij(en) Karakter
3
Review date 3 mei 2020

Als Cassie na een lange werkdag ’s avonds op weg is naar huis, is ze getuige van een worsteling tussen een man een vrouw langs de kant van de weg. De man lijkt de vrouw in elkaar te slaan. Ze lijkt niet opgewassen tegen het brute geweld. Cassie belt de alarmcentrale en stapt uit, ondanks dat het haar wordt afgeraden door de centralist. Terwijl ze het slachtoffer te hulp wil schieten, raakt ze betrokken bij het gevecht.

De man heeft een duidelijke boodschap. Hij laat Cassie alleen leven als zij het slachtoffer laat sterven. Terwijl Cassie vastbesloten is het slachtoffer te helpen, gaat de man er met haar auto voorzien van haar tas en papieren vandoor. Nu weet hij hoe ze heet, waar ze woont en dat ze een gezin heeft.

De volgende dag verdwijnt haar man terwijl hij met hun 6-jarige dochter op pad is voor Halloween. Heeft de verdwijning met de vorige avond te maken? Of is er iets anders aan de hand?

Heather Chavez studeerde Engelse literatuur en werkte als journalist, redacteur en auteur voor onder meer thriller- en televisieblogs. Geen slechte daad is haar debuut. Ze woont met haar gezin in Californië waar ze schrijft aan een volgend boek.

Geen slechte daad begint direct met de heftige gebeurtenis langs de weg. Chavez weet dit vlot te beschrijven en brengt hiermee de spanning in het verhaal, maar dat zwakt helaas snel daarna ook weer af. Sam, de man van Cassie, verdwijnt hierna spoorloos. Cassie is radeloos, ze begrijpt er niets van. Maar als er verder in huis raadselachtige dingen gebeuren die Cassie de stuipen op het lijf jagen is ze er van overtuigd dat iemand het op haar gezin heeft gemunt. Cassie is ten einde raad.

Chavez schrijft Geen slechte daad in de ik-vorm, vanuit het hoofdpersonage Cassie. Naast Cassie komen wat andere personages ten tonele, maar deze blijven erg oppervlakkig. Deze ‘zijpersonages’ hadden meer diepgang mogen krijgen, waardoor de lezer waarschijnlijk meer gegrepen wordt door het verhaal.

De spanning is gedurende lange tijd van het verhaal nergens echt aanwezig. Met kleine acties weet Chavez het verhaal steeds weer nieuw leven in te blazen. Hierdoor -en door de korte hoofdstukken- blijft de lezer geboeid, maar het verhaal kabbelt lange tijd langzaam voort. Geen slechte daad kan daardoor beter bestempeld worden als een spannende roman.

Richting de climax krijgen diverse personages wel steeds meer een gezicht en daarmee vallen puzzelstukjes op hun plaats. Chavez krijgt het voor elkaar de spanning op te voeren en weet de lezer te verrassen met een ontknoping die vrij chaotisch verloopt. Dat dit wat chaotisch aanvoelt, komt mede door de vrij ver gezochte verhaallijn die Chavez opbouwt, waardoor de personages oppervlakkig blijven en de spanning lange tijd uit blijft.

Geen slechte daad heeft in potentie een prachtige verhaallijn voor een bloedstollende thriller. Chavez heeft in dit debuut de benodigdheden voor een thriller nog niet weten te vermengen in het verhaal, waardoor het boek als thriller nog achterblijft. Richting de climax wordt er een flinke dosis spanning aan het verhaal toegevoegd, maar de afronding lijkt dan weer wat vergezocht.

Neemt niet weg dat het boek lekker 'weg leest' en als debuut, wanneer Chavez leert van de verbeterpunten, beloftevol is.

Linda
Linda van de Velde