De omslag afbeelding van het boek Smit, Heleen - Op het verkeerde moment
Auteur(s) Heleen Smit
Uitgeverij(en) De Crime Compagnie
4
Review date 17 maart 2020
Je rijdt in een sneeuwstorm over een stil bosweggetje. Er ligt iets op de weg. Zou jij stoppen? Sophie Hofman doet het wel. Ze laat de geestelijk beperkte broer van haar ex achter in de auto en stapt uit om te kijken wat er op de weg ligt. Het blijkt een gewonde man te zijn. De man dwingt haar hem te helpen. Hij zuigt haar mee in een zaak waar bij haar rol verder gaat dan die van een toevallig slachtoffer.

Heleen Smit (1983) studeerde journalistiek en is redacteur bij Food & Agribusiness. Ze woont in Doetinchem. Na een cursus thrillerschrijven bij de Schrijversacademie gevolgd te hebben, schreef ze haar eerste boek. In 2018 behaalde ze met dit boek de tweede plaats in een wedstrijd, uitgeschreven door De Crime Compagnie. Dit leidde tot haar debuut Op het verkeerde moment.

Op het verkeerde moment bestaat uit vier delen en 75 korte hoofdstukken. Het woordgebruik dat Smit hanteert is eenvoudig. Ze heeft het verhaal in de eerste persoon geschreven, zodat je alles meebeleeft vanuit het perspectief van Sophie, een journalist van 28 jaar. Ze wordt door de gewonde man, een ontsnapte gevangene, gedwongen om hem in haar auto mee te nemen. Gelukkig kan ze de verstandelijk beperkte broer van haar ex, Bram, nog veilig thuisbrengen.

Direct wordt je als lezer meegetrokken in Op het verkeerde moment. Vince ontvoert Sophie, maar lijkt niet veel kwaads in de zin te hebben. In tegenstelling tot zijn broer Danny. In het begin zit er veel vaart in het boek en dat is een compliment aan het adres van de auteur. Wanneer Sophie wordt vrijgelaten zakt de spanningsboog wat in, tot ze op zoek gaat naar informatie over wat Vince haar heeft verteld.

Dan ontdekt ze dat hij inderdaad mogelijk onterecht in de gevangenis zat. Dat onderzoek brengt haar weer in de problemen en dan weet Smit de spanningsboog weer aan te trekken. Al is niet alles even geloofwaardig wat ze aan haar lezers voorschotelt. Want hoe kunnen mensen diverse keren bij allerlei persoonlijke spullen van haar in het huis van haar vader, zonder dat hij dat merkt? En waarom stapte ze, toen ze geen kant meer op kon, niet naar de politie? Sophie krijgt te maken met manipulaties en misleidingen. Als journalist zou je van haar wel wat meer doortastendheid en lef verwachten. Als ze de spanning nog meer weet vast te houden en de soms ongeloofwaardige gebeurtenissen naar de achtergrond brengt, heeft Smit een mooie schrijverscarrière voor de boeg.

De stijl van Heleen Smit leest heel fijn en zorgt voor een boek dat beklijft. Ze schreef met Op het verkeerde moment een intrigerende thriller met verrassende wendingen en een meer dan verdienstelijk debuut.

25 april 2024 22:21

0