dief van de nacht holly black fantasy recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Holly Black
3
Review date 13 september 2022

Het was een langgekoesterde wens van Holly Black; een boek voor volwassenen schrijven. En na de succesvolle Faerie-boeken en de daaropvolgende Elfhame-reeks – geschreven voor een voornamelijk Young Adult-publiek - durfde ze het eindelijk aan. Dief van de nacht is haar eerste uitstapje naar de volwassen Fantasy. Zal het net zo’n (verkoop)succes zijn als haar YA-schrijfsels? Aan het uiterlijk van het boek ligt het in ieder geval niet, want Boekerij heeft er weer een schitterende uitgave van gemaakt.

Charlie Hall is een meesterdief. Al in haar vroege jeugd herkende en ontwikkelde ze haar talent voor ongezien stelen, het geloofwaardig bedriegen van allerlei mensen en geluidloos inbreken. Deze kwaliteiten worden door diverse gure types ingezet, wanneer ze Charlie inhuren voor allerhande vuile klusjes. Naast haar werk als barvrouw is het voor Charlie een lucratieve bezigheid, en tevens een bevrediging voor haar nieuwsgierigheid. Haar interesse in schaduwmagie en de bijbehorende duistere geheimen komen goed van pas tijdens haar stiekeme avontuurtjes, want ze komt er veelvuldig mee in aanraking. Tussen de ‘normale’ mensen lopen namelijk personen die hun schaduw kunnen aanpassen. Als statussymbool, ter vermaak of met kwade bedoelingen. In enkele duistere gevallen wil het zelfs dat de schaduw een eigen leven leidt, met alle slechte eigenschappen van de losgekoppelde persoon erin gestopt.

Posey, de zus van Charlie, zou dolgraag de kunsten van schaduwmagie willen leren, maar dit is een gevaarlijke en moeilijke aangelegenheid. Posey kijkt met afschuw naar Charlie’s vriend Vince, die zonder schaduw door het leven gaat, maar waaromheen een geheimzinnige sfeer hangt. Posey vertrouwt hem niet, maar Charlie wil niks van de duistere insinuaties van haar zus weten. Zij is te druk met een nieuwe, grote klus: de speurtocht naar een mysterieus boek vol geheimen over schaduwmagie en daarnaast een bizarre moord. Maar wanneer haar spoor naar Vince leidt, slaat de twijfel toch toe: is hij wel te vertrouwen en wat verbergt hij voor haar?

Kenmerkend voor Holly Black is dat ze haar fantasywerelden nauwelijks introduceert en zodoende de lezers in het diepe gooit. Daarbij laat ze ons niet aan hun lot over, want we worden verhalenderwijs meegenomen in de situaties. Gedurende gesprekken, en in bepaalde scènes wordt één en ander duidelijk, maar voor het grootste gedeelte moet de lezer zijn/haar eigen fantasie gebruiken om uit te vogelen hoe de wereld in elkaar steekt. In Dief van de nacht is dat niet anders. Schaduwmagie, en de vele facetten die hiermee gepaard gaan, is omvangrijke materie. De structuur en de werking ervan wordt tijdens het lezen duidelijk, maar moet wel door de lezer zelf ondervonden worden. Goed om dus niet gedachteloos te lezen in dit boek, want het vergt soms wat uitdaging.

De wens van Holly Black om een volwassen verhaal te schrijven is deels geslaagd. Charlie en Vince zijn weliswaar volwassen personages, maar hebben zo nu en dan de handelingen en gedachtes van tieners. Een prille, soms wat ongemakkelijke liefde is daar een voorbeeld van, maar ook de typische jeugdige onenigheden tussen de zussen Charlie en Posey passen meer in een YA-verhaal. De verhoogde leeftijden, implicaties van seks en drankgebruik-/misbruik zijn de (extra) ingrediënten die het boek het predikaat ‘voor volwassenen’ geven.

De plot is vermakelijk en kent een goede spanningsopbouw, mede door de afwisselende hoofdstukken naar het verleden. De criminele talenten van Charlie komen perfect tot uiting tijdens een aantal spannende passages. Inbraken, achtervolgingen, zenuwachtige leugens en het zoeken naar verborgen geheimen; Charlie doet alles om tot haar doel te komen. Veelal draait dit doel om het vinden van het belangrijke boek, dat een rode draad in het verhaal is. Maar de exacte reden voor de urgentie van dit boek blijft lang vaag voor de lezer. Later wordt dit duidelijk.

De climax is er een met weliswaar veel spektakel, maar is veel te snel voorbij. De kundige opbouw ernaartoe had een grotere apotheose verdiend. Al met al kunnen we concluderen dat het volwassen uitstapje van Holly Black amper verschillen kent met haar jongvolwassen boeken. Gelukkig betekent dat niet dat we niet vermaakt worden, want daar is ze met Dief van de nacht wel degelijk in geslaagd. Origineel, kleurrijk en zeer creatief, zo kunnen we Dief van de nacht het best omschrijven, maar ook oppervlakkig en enigszins eenvoudig. Genoeg voor enkele uren leesgenot!