help me ilse ruijters thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Ilse Ruijters
Uitgeverij(en) Ambo-Anthos
4
Review date 17 juli 2024

Help me van Ilse Ruijters zou, als er een canon was van Nederlandse thrillers, zeker in de top van deze lijst terechtkomen. Het boek begint met een cursief gedrukte tekst die je als lezer direct op scherp zet, want wat is hier nu precies aan de hand? Het is een tekst waar je alle kanten mee op kunt en je vraagt je direct af wat de relevantie hiervan is.

We maken kennis met Roosmarijn, een advocaat die zich gespecialiseerd heeft in mensen met een psychisch probleem. Samen met haar man Bart runt ze een advocatenpraktijk, waarbij hij vooral het vastgoed als specialisatie heeft. Tot zover nog niets aan de hand zou je denken, tot het moment dat Roosmarijn gaat tanken en de pleuris uitbreekt. Vlak voor het afrekenen morst er iemand koffie over haar heen. Terwijl zij in de toiletten een poging doet om dit schoon te maken krijgt ze een wc papiertje in haar handen geduwd door een doodsbange jonge vrouw met de tekst “help me” in lippenstift geschreven. Aan Roosmarijn de keus, gaat ze de vrouw achterna of niet…

Vervolgens ontvouwt zich in Help me een verhaal wat heel ingenieus in elkaar steekt en waarbij je je als lezer zelfs af begint te vragen of jijzelf ‘ze nog wel allemaal op een rijtje hebt’.

Roosmarijn komt terecht in een web van leugens en bedrog en ze belandt uiteindelijk in een vrouwengevangenis met een veroordeling voor moord achter haar naam. Ze probeert amechtig om haar onschuld te bewijzen, maar zelfs haar beste vriendin die strafrechtadvocaat is, gelooft haar niet. Het simpele feit dat Roosmarijn in de veronderstelling is dat haar man en deze advocaat een affaire hebben helpt ook niet echt.

Tijdens het verhaal komen de cursief gedrukte teksten regelmatig weer terug en je begint te vermoeden dat de gedachten van deze persoon te maken hebben met de relatie die hij/zij heeft/ wil hebben met Roosmarijn.

Het verhaal hangt aan elkaar van leugens en bedrog, de nodige manipulatie, intimidatie en chantage. De tekst “help me” die Roosmarijn in haar handen gedrukt kreeg is niet meer dan een startpunt voor een verhaal vol bizarre plotwendingen en een razend spannend einde. De tekst “help me” blijkt op een fors aantal karakters in het boek toepasbaar. De reden dat Help me zo’n goed boek is dat men er allemaal op een andere manier mee om gaat.

Ilse Ruijters kreeg meerdere prijzen voor haar eerdere werk, zoals de ThrillZone Award in 2019 voor Meisje van me. Met Help me laat ze wederom zien tot de Nederlandse thrillertop te behoren. Elk boek is raak.

Marcel van Delft
Toen ik het boek In Cold Blood van Truman Capote gelezen had was ik verkocht. Ik wilde meer boeken in dit genre gaan lezen. En dat is gelukt kan ik melden! Ik lees, als het even kan, iedere dag. Eerst alleen voor mezelf maar sinds 2020 ook als jurylid voor de Bronzen en Zilveren Vleermuizen van het Nederlands Thrillerfestival. Nu mag ik ook recenseren voor Thrillzone! Het verandert niets aan het plezier van lezen, wel krijgt het een extra laag, en dat is mooi.