De omslag afbeelding van het boek Johnsrud, Ingar - Zij die volgen
Serie Broederschap
Auteur(s) Ingar Johnsrud
4
Review date 7 november 2016

Zij die volgen is het debuut van de Noorse auteur Ingar Johnsrud. Het is het eerste deel in de Broederschap-trilogie met in de hoofdrol de getormenteerde politierechercheur Fredrik Beier.

De dochter van de politica Wetre is verdwenen. Aan Beier de vraag haar op te sporen. Wat echter een redelijk simpele zaak had moeten worden, mondt uit in een moordzaak wanneer op een verlaten boerderij de lijken van sekteleden van Gods licht worden aangetroffen. Op het plaats delict rijzen meer vragen dan antwoorden en al snel zit Beier met zijn team een moslimfundamentalist op het spoor. De misdaad lijkt namelijk een religieus karakter te hebben, maar ook dat spoor loopt letterlijk dood. En wat heeft het Weense Broederschap, wat nog stamt van voor de Tweede Wereldoorlog, met de sekte te maken?

Zij die volgen is dan wel het eerste deel uit een trilogie, het is uitstekend op zichzelf te lezen: er blijven niet veel verhaallijnen onbeantwoord door Johnsrud, maar natuurlijk wel genoeg om ook het tweede deel te lezen. Zij die volgen past uitstekend in het concept van de Scandinavische thriller; een getroebleerde agent; een reeks heftige moorden; politieke aspecten; en een speurderskoppel bestaande uit een oudere man en een jonge agente. Alles is aanwezig en ook in een goede mix.

Het wordt de lezer echter niet al te gemakkelijk gemaakt. Met name in het begin van het boek is het opletten geblazen. Johnsrud komt met een veelvoud aan personages en net zoveel verhaallijnen passeren de revue, die ook nog eens in de tijd verspringen. Het is even volhouden, maar dan ontvouwt zich een ingenieus verhaal die veel met het verleden te maken heeft. Johnsrud laat daarmee zien niet alleen een goede verteller te zijn, maar ook nog eens een knappe verhaallijn aan het papier kan toevertrouwen.

Overigens zal de lezer Zij die volgen regelmatig met een korreltje zout moeten nemen. Soms komt het allemaal wat ongeloofwaardig over. Zoals de ongevoelige supertegenstander waartegenover Beier zichzelf gesteld ziet. Of een sekte die wel heel rare dingen van plan is...niettemin wordt alles zo verteld, dat de lezer dit zeker zal slikken. Daarnaast volgt Johnsrud wel erg de to do lijst voor Scandinavische thrillers. Wat weer voor hem spreekt, is dat de verhoudingen kloppen. Toch had het nog wel iets uitdagender en vooral vernieuwender gekund.

De personages worden, uitgezonderd Fredrik Beier zelf, niet al te veel uitgediept. Waarschijnlijk houdt Johnsrud doelbewust wat kaarten achter de hand om ook in de rest van de trilogie nog met zijn karakters aan de gang te gaan. Beier zelf is wel goed uitgewerkt en komt over als een ietwat ongelukkige, misschien wel sneue agent die het zwaar heeft gehad. Daarbij blijft Johnsrud redelijk uit de clichés waarmee dit soort karakters vaak omringd zijn.

Al met al is Zij die volgen een fijne start van deze nieuwe trilogie. Een aansprekend hoofdpersoon, een interessante plot en alles goed verteld. Alle ingrediënten die een Scandinavische thriller moet bevatten, zijn aanwezig. Op naar deel twee!

29 april 2024 5:23

0