in soldatenlaarzen james patterson recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) James Patterson
Uitgeverij(en) Volt
4
Review date 8 september 2022
Categories Non

Oorlog is er altijd en overal. Oorlog is ook een geliefd onderwerp onder thrillerauteurs. Vaak gaan die boeken over heldhaftige soldaten die op heroïsche wijze de vijand overwint. Het Amerikaanse model is dat ook wel. Uiteindelijk moet het natuurlijk goed komen en uiteindelijk moet de hoofdpersoon een held zijn. In Soldatenlaarzen doet een poging het eerlijke verhaal van oorlog te schetsen. In dit boek krijg je namelijk de verhalen van het front te lezen.

James Patterson behoeft bij de meeste thrillerfans geen uitleg. Al jaren worden de boeken van zijn hand massaal gelezen. Matt Eversmann is bij het publiek mogelijk veel minder bekend. Hij is namelijk voormalig militair. Na twintig jaar actieve dienst ging hij met pensioen. Hij was lid van de Task Force Rangers en daarvan kan Eversmann wel bekend zijn. Die taskforce werd namelijk verfilmd in Black Hawk Down en Eversmann werd gespeeld door Josh Hartnett als een van de hoofdrolspelers.

In vier delen en een sluitstuk (getiteld Memorial day) krijgen we verhalen van mensen uit het Amerikaanse leger. Amerika is natuurlijk in veel conflicten in de wereld betrokken geweest en dus worden ook verschillende oorlogssituaties beschreven. Gemene deler in veel verhalen is toch wel dat de aanslagen van 11 september voor veel mensen de katalysator was. Men wilde Amerika verdedigen, de wereld beschermen en dus meldden velen zich aan voor de oorlog die ongetwijfeld na deze aanslagen zou gaan losbarsten. En dus komen veel verhalen ook uit Irak en Afghanistan.

Wat In soldatenlaarzen zo'n mooi boek om te lezen maakt is dat het echte verhalen zijn. Oorlog wordt niet geromantiseerd. Het is niet zo dat de mensen die hun verhaal delen zichzelf als held laten optekenen. Ze zeggen eerlijk wat ze hebben meegemaakt, vragen zich voortdurend af waarom zij nog wel leven en hun kameraden niet en zijn ook eerlijk in de trauma's die ze hebben opgelopen.

De verhalen zijn samengebracht in vier delen. Deel een is Als de plicht roept waarin je vaak hoort hoe men in het leger verzeild is geraakt, om daarna in deel twee te lezen hoe de opleiding in het leger was. Deel drie schetst de mensen op locatie en het vierde deel gaat over het dealen met het thuisfront. In memorial day komt ook nog een eerbetoon aan gevallen soldaten die terecht ook de ruimte krijgen in dit boek.

In soldatenlaarzen doet precies dát wat er beweerd wordt. Het brengt eerlijke, rauwe verhalen van mensen die in oorlogssituaties hun werk moesten doen. Het brengt het juiste evenwicht in al die verhalen die van oorlog een overzichtelijk schouwspel maken. Oorlog is niet overzichtelijk, oorlog is niet romantisch, de held wint niet altijd en het leven na een oorlog gaat niet gewoon verder. Iedereen die in een oorlog heeft gestreden is op wat voor manier dan ook getekend voor het leven. De een heeft er misschien geen last van, de ander misschien wat meer, maar het oorlog tekent je altijd. Een indrukwekkend boek.

Richard de Vries
Mijn naam is Richard de Vries - Douma, 30+ en getrouwd met Mandy. Samen hebben wij in 2021 ons zoontje Ben gekregen. Vanaf de start van Thrillzone en de voorloper De Thriller ben ik als recensent aanwezig. In de beginjaren vrij fanatiek, maar toen ik fulltime voor de klas kwam te staan werd er veel leestijd afgesnoept. En met de komst van Ben is er nog wat meer leestijd afgesnoept. Toch blijft lezen by far mijn meest ontspannen hobby. Lekker onderuitgezakt op de bank in een goede Grisham duiken is toch nog altijd het summum. De andere spaarzame vrije tijd gaat op aan het kijken naar voetbal en NBA.