Serie Marc Dane
Auteur(s) James Swallow
Uitgeverij(en) The House of Books
4
Review date 19 mei 2019
Categories Spionage

Een rode kaft, met tekens die afkomstig lijken uit het Midden-Oosten. Op de achtergrond computerlijnen en in grote, beige letters prijkt Nomade. Het is een thriller van de Britse auteur James Swallow. Een sticker van uitgeverij The House of Books geeft aan dat dit boek echt iets is voor de fans van Ik ben Pelgim. Is dat een belofte, of vloeken in de kerk?

Een jongetje loopt een politiebureau in Barcelona binnen. Op het oog lijkt hij doodziek. Als ze hem neerleggen, mompelt hij het woord ‘martelaar’ en dan ontploft het politiebureau…

Marc Dane is een analist van de Britse geheime dienst MI6. Hij maakt onderdeel uit van de geheime eenheid Nomade, die her en der over de wereld tegen het terrorisme strijdt. Een tip leidt zijn eenheid naar het Franse Duinkerken, waar het lijkt of op een schip terroristische wapens zijn verborgen. Wanneer Nomade het schip betreedt, blijkt het een valstrik; de boel ontploft en de hele eenheid is uitgeschakeld. Behalve Marc Dane. Hij ontkomt, weet nog een aanslag te overleven en vlucht terug naar Engeland. Helaas lijken zijn bazen hem niet te geloven en hem te zien als een verrader. Er zit niets anders op dan zijn onschuld te bewijzen, iets wat hij doet met Lucy Keyes, een mysterieuze dame die werkt voor de in mist gehulde Rubicon Group.

James Swallow kennen we in Nederland nog niet als thrillerauteur. In zijn thuisland zijn de boeken rondom Marc Dane een groot succes. Maar dat is niet het enige dat hij schreef; ook schreef hij voor werk als Warhammer, 24 en Star Trek. Niet de minste. En dat is te merken; Swallow schrijft Nomade met een speels gemak en grote gedetailleerheid waarmee ook het lezen van Nomade gemakkelijk gaat.

Nomade is een actiethriller die sterk leunt op de actualiteit. De macht van bijvoorbeeld wapenhandelaars en het moslimterrorisme zijn zaken die we dagelijks op het journaal voorbij zien komen. Swallow heeft deze ingrediënten samengebracht in een boek dat leest als een actiethriller, maar meer is dan dat. Het is een intelligent boek waarin de hoofdpersoon op de vlucht en zijn onschuld moet bewijzen. Hij is slechts een redelijke simpele analist en geenszins een supermens. Het lijkt dan ook schier onmogelijk om te ontkomen aan MI6 en andere organisatie die het op hem gemunt hebben. Het zorgt voor een heerlijke leeservaring die bol staat van intrige, snelheid en actie.

De vergelijking met Ik ben Pelgrim is gevaarlijk en gaat slechts ten dele op. Waar Ik ben Pelgrim een regelrechte klassieker is, is Nomade dat niet. De vergelijking zit hem met name in de race tegen de klok. Dane moet én zijn onschuld bewijzen, én een allesvernietigende aanslag voorkomen. En voor beide is het maar zeer de vraag of het Dane en Keyes lukt. Maar wat Ik ben Pelgrim zo speciaal maakte, ontbeert Nomade in meer of mindere mate; de diepgaande plot en de zeer intelligente verhaallijn zijn sporadisch aanwezig. Het is ook niet sterk om de vergelijking met een ander boek te maken. Nomade heeft genoeg sterke kanten om op zichzelf te kunnen staan.

Toch wil dat niet zeggen dat Nomade geen goed boek is. Integendeel! Het is een moderne spionagethriller op steroïden; de snelheid is fenomenaal, de schrijfstijl doeltreffend en ook het goed gebruikmaken van ingrediënten in dit Edward Snowden-era laat zien dat Swallow een begenadigd auteur is die zeer welkom in het genre. Wij zijn erg benieuwd naar de volgende delen in de Marc Dane-serie!

25 april 2024 8:16

0