De omslag afbeelding van het boek Robins, Jane - Witte lichamen
Auteur(s) Jane Robins
Uitgeverij(en) Prometheus
4
Review date 27 december 2017
Net als veel van haar collega's, werkte Jane Robins eerst als journalist voordat ze zich op het schrijven van boeken wierp. Ze werkte onder andere voor The Independent en BBC. Voor ze Witte lichamen schreef, was ze verantwoordelijk voor drie werken over misdaad.

Tilda en Callie zijn tweelingzussen. Callie is het stille, observerende zusje terwijl Tilda graag in de schijnwerpers staat. Ze is bekend geworden als ster uit de tv-hit Rebecca en heeft sinds kort een relatie met de steenrijke en succesvolle Felix. Wanneer Callie kennis met hem maakt, valt haar zijn dwangneurose op. Alles moet precies zoals hij het wil en het gaat van kwaad tot erger. Tilda wordt steeds stiller en ze heeft blauwe plekken op haar armen. Callie verdenkt Felix van mishandeling en zoekt hulp. Ze komt op een website terecht waarin soortgelijke gevallen worden besproken. Wat blijkt? Tilda en Felix zijn geen uitzondering. Elke dag worden vrouwen door hun man of vriend mishandeld en soms zelfs gedood. Het lijkt een kwestie van tijd voordat Felix doordraait. Callie moet handelen voordat het te laat is.

Witte lichamen is er eentje uit het genre 'psychologische thriller'. Waar veel boeken dit predicaat niet verdienen, doet Witte lichamen dit wel. Het boek voelt en leest als een vicieuze cirkel waarin de ontwikkelingen van kwaad tot erger gaan. De lezer voelt aan het water dat het eind voor de personages niet goed kán uitpakken. Dat is een groot compliment voor Robins, die deze onderhuidse spanning vrijwel tot het eind van het boek weet vast te houden.

Een psychologische thriller moet het hebben van de sterke personages. In Witte lichamen zijn de hoofdrolspeler indrukwekkend goed uitgewerkt. Callie komt over als een stil meisje dat uitstekend kan analyseren en een obsessie voor haar zus heeft. Tilda is het slachtoffer van huiselijk geweld en komt over als een getormenteerde persoonlijkheid. Dit wordt nog vergroot door terugblikken in het verleden die Robins door het boek heen gunt. Felix tenslotte is de succesvolle, narcistisch aandoende man die geen tegenspraak duldt. Deze personages zijn de pijlers waarop het verhaal rust.

De plot is spannend en is dat vrijwel tot het eind. Met name de scènes waarin de personages met elkaar in een ruimte zijn, zijn beklemmend. De dreiging hangt als een donderwolk boven het boek. Op het eind van Witte lichamen verwordt het verhaal iets meer tot een conventionele thriller, maar Robins weet de lezer met haar climax, waarin het verhaal zich uiteindelijk compleet ontvouwt, wederom aan zich te binden. Daarin gebruikt Robins haar schrijfervaring maximaal: haar vertelstijl is aangenaam en snel.

Voor liefhebbers van psychologische, spannende thrillers is Witte lichamen een echte aanrader. Sterkte karakters, onderhuidse dreiging en een goede verhaalstijl zorgen voor urenlang spannend leesvertier.

29 april 2024 8:11

0