beproevingen janine keijser thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Janine Keijser
Uitgeverij(en) Elikser
3
Review date 31 mei 2020

In 2016 kwam de Nederlandse auteur Janine Keijser met de ecothriller Rauw (lees de recensie hier). Het boek stipte een gevoelig punt aan: die van het dierenleed wat in de vleesindustrie plaatsvindt. Onze recensente vond het boek goed leesbaar, maar met een aantal verbeterpunten. In 2019 verscheen haar tweede thriller, Beproevingen. Zet Keijser een stijgende lijn in?

Lara is de hoofdpersoon in Beproevingen. Lara is een advocate, die aangetrokken is tot de wereld van het dierenactivisme. Via vrienden laat ze zich overhalen om naar Engeland af te reizen. Daar is een collega-activiste vermist en samen gaan ze op onderzoek uit wat er is gebeurd.

In Engeland raakt ze in de ban van Colin, een politierechercheur. Wat in eerste instantie een romantische fling lijkt te zijn, krijgt al snel twee kanten; want heeft Colin geen banden met mensen uit de dierenindustrie? En waarom wordt een vriend van hem voor hun hotelkamer vermoord? Lara bevindt zich al snel in een web van complotten. Raakt ze hier nog uit?

Ook Beproevingen is, na Rauw, een ecothriller. Het gaat over dierproeven en de heftige behandeling van dieren in dat soort bedrijven. Keijser heeft daarmee een interessante invalshoek voor een boek te pakken, maar weet dit slechts gedeeltelijk tot een succes te maken.

Lara is de persoon waar het om draait in Beproevingen. Het lijkt erop dat Keijser van Lara een soort verlengstuk van zichzelf heeft gemaakt; een advocate met een hevig rechtvaardigheidsgevoel als het om dieren gaat. Een interessant startpunt voor een hoofdpersonage. Lara is een stevige activiste die al snel bij demonstraties en andere acties betrokken raakt. Toch weet Keijser haar niet helemaal goed tot haar recht te laten komen. Waar Lara in eerste instantie gebruikt lijkt te worden als een vehikel voor reclame voor een veganistische levensstijl, is het daarna een persoon die van gebeurtenis naar gebeurtenis wordt gesleept. Zonder gevoel en zonder emotie. Ze heeft een heftig verleden waar haar vader een prominente rol in speelt, maar meer informatie krijgen we niet. Pas op het laatst, wanneer ze oog-in-oog staat met een gevangengenomen chimpansee, krijgt ze een echt menselijk gezicht. Hier komt ook het schrijverstalent van Keijser om de hoek kijken en laat ze zien wat ze in haar mars heeft. Helaas is dat op dat moment, ver in Beproevingen, te weinig en te laat.

De plot in Beproevingen begint veelbelovend met een duidelijk doel; op zoek naar de vermiste dierenactivist. Maar in Engeland draait het boek 180 graden om; de zoektocht verdwijnt naar de achtergrond en Beproevingen zakt in naar een gebeurtenis-op-gebeurtenis monoloog. Er zit wel enige afwisseling in, maar die is onlogisch; na een heftige actie waarbij gewonden of doden vallen, gaan de activisten weer thee en biscuitjes eten alsof er niets is gebeurd. Dit voelt onrealistisch aan. Deze onsamenhangendheid in het plot zorgt ervoor dat de lezer dreigt af te haken. Naar het eind toe herpakt Keijser zich echter enigszins en wordt het verhaal samenhangender en spannend; ook daar laat de auteur zien zeker wel wat in haar mars te hebben. Daarnaast durft Keijser het aan om gevoelige onderwerpen aan te snijden die ons aan het denken zetten; de heftige behandeling van dieren in de vleesindustrie én in de dierproefwereld. Het zijn onderwerpen die er toe doen.

Beproevingen is een boek met twee gezichten. Een boek waarin de potentie van Keijser te zien is, maar waaraan ook het een en ander aan te merken is. Als Janine Keijser bovenstaande punten meeneemt in een nieuw boek, zien we zeker potentie. Want talent heeft ze, in Beproevingen komt er dit er nog onvoldoende uit.

3 mei 2024 1:23

0