New York, 2011. Een gruwelijk tafereel ontvouwt zich in een buitenwijk: een vijftienjarig meisje wordt gekruisigd aangetroffen. Dit schokkende beeld is slechts het begin van een complex web van mysteries en onthullingen. Miren Triggs, een onderzoeksjournalist voor de Manhattan Press, ontvangt onverwachts een envelop met daarin een polaroid van een andere tiener, gekneveld en geboeid, met als enige onderschrift: Gina Pebbels, 2002.
Samen met haar voormalige hoogleraar journalistiek, Jim Schmoer, volgt Miren het spoor van het meisje op de foto terwijl ze de kruisiging in New York onderzoeken. Hun zoektocht leidt hen naar een religieus instituut vol geheimen. Ze worden geconfronteerd met drie raadselachtige vragen: wat is er gebeurd met Gina, wie stuurde de polaroid en, het allerbelangrijkste, zijn de twee verhalen met elkaar verbonden?
Dit is de wereld die Javier Castillo tot leven brengt in Het spel van de ziel, een wereld waarin het verleden en het heden samenkomen in een angstaanjagende realiteit.
Javier Castillo, geboren in 1987 in Málaga, begon zijn literaire reis met een passie voor thrillers en mysteries. Zijn doorzettingsvermogen leidde tot het succes van zijn eerste roman, De dag dat het gezond verstand verloren ging, en bracht hem vervolgens tot De zaak Templeton, een verhaal dat zich onderscheidt door zijn emotionele diepgang en meeslepende plot. In Het spel van de ziel brengt hij opnieuw zijn unieke mix van spanning en intrige naar voren.
De personages in Het spel van de ziel zijn levendig en complex, elk met hun eigen demonen en geheimen. Van de vastberaden journalist Miren Triggs tot de raadselachtige hoogleraar Jim Schmoer, hun traumatische verleden drijft hen voort in hun zoektocht naar waarheid.
Het verhaal is een rollercoaster van plotwendingen en onthullingen, waarbij de spanning voortdurend wordt opgebouwd door middel van flashforwards en flashbacks. Dit creëert een unieke stijl die de lezer voortdurend op het puntje van de stoel houdt.
De setting van Het spel van de ziel is niet zomaar een achtergrond, maar een cruciaal element dat bijdraagt aan de duistere sfeer van het verhaal. Het is een wereld die doordrenkt is van mysterie en religie, waar schaduwen zich vermengen met het licht en waar niets is wat het lijkt.
Het boek fungeert niet alleen als een spannende thriller, maar ook als een aanklacht tegen de verdwijning van kinderen en de duistere invloed van religieuze sekten. Castillo schuwt de harde realiteit niet en confronteert de lezer met de gruwelijke gevolgen van deze praktijken. Hij weeft deze thema’s naadloos in het plot, waardoor ze niet alleen relevant zijn, maar ook een diepere betekenis geven aan het verhaal.
De religieuze symboliek en verwijzingen zijn subtiel maar krachtig, en voegen een extra laag van complexiteit toe aan het verhaal. Ze roepen vragen op over geloof, macht, en de prijs van de waarheid in een wereld waar leugens vaak gemakkelijker te accepteren zijn.
Kortom, Het spel van de ziel is niet alleen een meeslepende thriller, maar ook een diepgaande verkenning van duistere thema’s en de menselijke natuur. Het is een boek dat je aan het denken zet, lang nadat je de laatste pagina hebt omgeslagen.
Hoewel het boek enkele kleine struikelblokken kent, zoals het hoofdstuk continu afsluiten met een vorm van de zin als “Ze wist niet, dat deze keuze de rest van haar leven zou beïnvloeden” doet dit geen afbreuk aan de algehele kracht van het verhaal.
Het spel van de ziel is een meeslepende thriller die je meeneemt op een angstaanjagende reis door tijd en ruimte, waarin de grens tussen goed en kwaad vervaagt en waar de waarheid een zeldzaam juweel is. Javier Castillo bewijst opnieuw zijn meesterschap in het genre en levert een verhaal af dat je tot de laatste pagina in zijn greep houdt.