Offer valt onder de novelle/thriller-reeks van uitgeverij Kluitman en is bedoeld voor lezers van 14+. Restricties die dit de schrijver geeft, zijn dat het boek toegankelijk te lezen moet zijn met een beperkt aantal pagina’s en inclusief een niet al te ingewikkeld plot.
Met deze uitgangspunten schreef cultureel antropoloog Jeroen Windmeijer (1969) met Offer zijn eerste Young Adult-boek. Daarnaast kennen we hem als Nederlands thrillerauteur van religieus-historische boeken, zoals Het Pauluslabyrint en De Genesis-sleutel. Samen met Jacob Slavenburg schreef hij onder andere Het Isisgeheim en De Magdalenacodex. Zijn werk is inmiddels in vijf talen vertaald en hij verkocht al meer dan 300.000 boeken.
Offer start met een toelichting op het Wickerman-ritueel, wat het hoogtepunt van Castlefest is, het festival waar het verhaal zich afspeelt. Dit is handig voor diegene die hier niet bekend mee is. Dan volgt een proloog, waarbij Windmeijer in enkele woorden de toon zet en de sfeer rond het ritueel goed weet weer te geven.
Plots klonken er zware drums. Het geluid kwam versterkt uit enorme luidsprekers. De toeschouwers voelden de trillingen door hun lichaam gaan. Het was bijna alsof die zich vanuit de grond via hun voeten door hun onderbenen, hun bovenbenen, het bekken en hun onderbuik een weg naar het middenrif baanden. Het ritme van de drums leek het ritme van hun eigen hartslag te volgen.
Vier klasgenoten, Luna, Sterre, Marcel en Kristian gaan met elkaar naar Castlefest, het grootste fantasyfestival van Europa. Luna en Sterre verheugen zich enorm op het zichzelf kunnen zijn, zich onder te dompelen in deze wereld vol fantasie. Luna voelt zichzelf een heks en kan daar hier voor uitkomen. Sterre hoopt zich nader te kunnen verbinden met Luna, voelt meer dan een vriendschap voor haar.
‘Het is een soort bubbel, vind je niet?’ vroeg Sterre. ‘Alsof we in een andere wereld zijn, zo lief en rustig… Ik denk dat ik straks een paar dagen nodig heb om weer te wennen. ‘
Kristian en Marcel zijn nog vrienden, maar groeien langzaam uit elkaar. Kristian ontworstelt zich aan de traditionele man/ vrouw-verhouding waar bij binnen zijn gelovige gezin van herkomst is opgegroeid en hoopt ook op meer contact met Luna. Marcel is groot fan van Andrew Tate, en deelt zijn extreme denkbeelden over vrouwen. Als ze dan een persoon tegenkomen, die in zijn rol van monnik Bijbelse teksten verkondigt en eraan koppelt dat heksen verbrand moeten worden, duwt dat Marcel en Kristian nog verder uiteen.
Op Castlefest stappen mensen soms in een rol, maar in dit verhaal wordt de grens tussen werkelijkheid en fantasie overschreden…
Ze vervolgen elk hun eigen pad en geven hun eigen invulling aan het vervolg van het festival. De sfeer in het verhaal wordt grimmiger en de spanning loopt op. Dan is op de ochtend van het wickerman-ritueel Luna plotseling verdwenen…
Het is knap, hoe Windmeijer binnen de beperkingen van de novelle-reeks een volwaardige young-adult-thriller weet neer te zetten! Eentje waarin de Castlefest-sfeer treffend is weergegeven. In enkele zinnen worden gebeurtenissen en conversaties zo beschreven dat de lezer deelgenoot is van het verhaal. Juist in deze bubbel van liefde en jezelf mogen zijn, worden de dreiging en spanning opgevoerd, als mensen met andere denkbeelden in deze wereld infiltreren.
Offer is een zeer leesbaar boek, met voor jongeren herkenbare levensthema’s als ontluikende liefde, de kijk op het leven, onzekerheid en je eigen weg vinden. Daarnaast is het boek een aanrader voor iedereen die Castlefest een warm hart toedraagt. Ondanks de spanning en thrillerachtige gebeurtenissen in het verhaal, is er ook de blije herkenning van de warmte van dit festival.
Kortom: een aanrader voor jong en oud, Castlefest-fan of niet!
Insiders info: De ondertitel van dit boek luidt: ‘Als de grens tussen fantasie en werkelijkheid verdwijnt…’ Het motto van Castlefest luidt: ‘ Where fantasy becomes your reality.’ De schrijver van deze recensie genoot meermaals op Castlefest.
Ik geniet tegenwoordig ter ontspanning van spannende boeken, historische romans, fantasy en science fiction, maar uitstapjes naar andere genres maak ik ook wel. Belangrijk voor mij aan een boek is dat ik graag meegenomen word naar een andere wereld, een ander milieu of een andere cultuur. Bij een thriller vind ik het belangrijk dat het lang spannend blijft en dat ik nieuwsgierig word gemaakt naar de personen in het boek.