Serie Axel Steen
Auteur(s) Jesper Stein
Uitgeverij(en) Karakter
4
Review date 27 mei 2019

Solo is het vierde deel in de serie van Jesper Stein rondom Axel Steen. Over de eerdere delen Papa en Vaarwel waren wij zeer enthousiast. Dit schept hoge verwachtingen voor het nieuwste deel; Solo.

Ten opzichte van de voorgaande boeken is er een sprong in de tijd genomen. Axel Steen is niet langer werkzaam bij de politie, maar is nu hoofd beveiliging van een internationale investeringsbank. Hij verwacht meer tijd voor zijn privéleven te hebben, totdat een werknemer wordt betrapt op een miljoenenfraude. Axel krijgt de opdracht hem te ontslaan, zonder dat de politie hierbij wordt betrokken. Dit blijkt het begin van een aantal gewelddadige gebeurtenissen.

Vicki Thomsen, Axels voormalige collega, geeft ondertussen leiding aan een onderzoek naar een vermoorde immigrant. Niemand uit zijn omgeving lijkt met de politie te willen praten. Het blijkt een gecompliceerde casus en gedurende het onderzoek blijkt ook dat de vermoorde immigrant in het verleden nauw contact heeft gehad met Axel. Dit brengt de twee toch weer samen, zij het in een andere verhouding.

Jesper Stein (1965) is een journalist, misdaadverslaggever en auteur. Zijn eerste boek was de autobiografie van de voormalig chef van de Deense geheime dienst. Zijn debuutroman Onrust uit 2012 heeft de Danske Kriminalakademis Debutantenprijs gewonnen. Met Papa wist Stein tevens een hoog gewaardeerde thriller af te leveren.

Zoals de titel al doet vermoeden is Axel in Solo meer en meer op zichzelf aangewezen en ook egoïstischer. Dit laatste heeft een grote invloed op zijn gezin, en de schrijver weet de spanningen die het gedrag van Axel met zich meeneemt goed voelbaar te maken voor de lezer. Wie de voorgaande boeken, Papa en Vaarwel, heeft gelezen herkent zich direct in het gedrag van Axel. Op een bepaald punt in het boek ligt het gevaar op de loer dat hij vervalt in oude gewoonten, de weg die Axel daarin doorloopt is mooi weergegeven door de schrijver en laat je als lezer direct mee voeren in zijn persoonlijke gevecht.

De spanning in het boek wordt goed opgebouwd, met een mooie climax op de laatste pagina’s. Het boek bestaat in feite uit twee verhaallijnen, waarbij er een kleine overlap wordt gecreëerd. Dit leidt er toe dat Axel en Vicki in feite weer partners worden, maar in een totaal andere verhouding. Ze hebben elkaar nodig om achter de waarheid te komen, Stein weet de dynamiek die dit met zich meebrengt goed aan de lezer over te brengen.

Opnieuw weet Jesper Stein te overtuigen met een pure thriller en wij blijven dan ook fan van deze reeks!

Chris van der Brug

24 april 2024 19:51

0
Solo is het vierde deel in de serie van Jesper Stein rondom Axel Steen. Over de eerdere delen Papa en Vaarwel waren wij zeer enthousiast, lees dat hier. Dit schept hoge verwachtingen voor het nieuwste deel; Solo.