de verrassing jet van vuuren thriller thrillzone recensie.jpg
Auteur(s) Jet van Vuuren
Uitgeverij(en) Ambo-Anthos
4
Review date 2 januari 2022

Jet van Vuuren is het pseudoniem van de Nederlandse thrillerschrijfster Hennie De Groot. Ze debuteerde in 2011 met haar thriller zomerdruk. Daarvoor had Van Vuuren tweemaal de verhalenwedstrijden van dagblad Trouw gewonnen, waarmee ze een masterclass van Kristien Hemmrechts kreeg. De rest is geschiedenis…Jet van Vuuren schrijft Oer-Hollandse thrillers waarin vrouwen een hoofdrol spelen. Al deze vrouwen hebben een bepaalde achtergrond, een tikkeltje verknipt, moordlustig, maar toch herkenbaar. De verrassing is heaar nieuwste thriller.

“Nu voelt ze voornamelijk de kou die om haar hart ligt en huivert ze.”

In De verrassing nodigt ‘Mammie’ (Josefien Van de Berg) haar kinderen Lodewijk, Sylvia en  Jennifer uit om haar tachtigste verjaardag te vieren. Bovendien heeft ze ook nog eens een verrassing voor hen. Mammie is rijk en haar kinderen hebben allemaal op hun beurt grote geldzorgen. Elk houden ze de schone schijn voor elkaar op en gaan ze met een dubbele agenda naar Mammie toe. Wanneer ze bij Mammie aankomen in Maarssen is het doel van elk van hen geld krijgen van Mammie. Ze is er echter niet en ze stuurt appjes dat ze ingesneeuwd zit in Dresden op een Kerstmarkt. Ze vraagt haar kinderen op haar te wachten voor de verrassing. Wanneer ze met z’n allen in het huis van Mammie zitten beginnen ze onderling te kibbelen en elkaar het vuur aan de schenen te leggen. Wat zou die verrassing toch kunnen zijn? Wie krijgt het grootste deel van de erfenis en het belangrijkste; komen die appjes eigenlijk wel van Mammie? Stilletjesaan komen ze er achter dat niets is wat het lijkt en alles wat ze dachten te bereiken zou wel eens helemaal anders kunnen uitdraaien.

“Alles blijft donker en stil aarzelend duwt hij de deur weer open. Zou het de drank zijn die hem langzaam gek maakt.”

In De verrassing komen herkenbare thema’s voor zoals geldzorgen, problemen met een puberzoon en familieruzies. Door deze herkenbare thema’s is het voor de lezer gemakkelijk om zichzelf identificeren met de personages. De situaties in het verhaal worden wel uitvergroot, maar het is niet ondenkbaar dat het ons zou kunnen overkomen. Dit maakt de thrillers van Van Vuuren als vanouds sterk. In iedere thriller weet ze weer personages neer te zetten waarmee de lezer zich kan associëren.

Het boek is opgedeeld in verschillende dagen en loopt van net voor kerst tot aan de verjaardag van Mammie. We lezen afwisselend vanuit het perspectief van Lodewijk, Sylvia en Jennifer. Hierdoor weet Van Vuren heel slim te zorgen voor steeds een beetje meer gevoel bij deze personages en hun drijfveren.

Het verhaal in De verrassing is uiteindelijk één groot mysterie, want waar is Mammie en waar komen de appjes van haar vandaan? Door dit mysterie houdt Van Vuuren de lezer tot het eind gekluisterd aan het boek. Dit gecombineerd met de mooie personages zorgt voor een heerlijke leeservaring.

De Verrassing lost de verwachtingen van een steengoede ‘vrouwenthriller’ helemaal in en eerlijk; we hadden ook niets anders verwacht van Van Vuuren, want in haar genre is ze een van de toppers!

Lieselotte Danneels
Lieselotte Danneels
Ik ben Lieselotte Danneels. Ik woon samen met mijn gezin in het West-Vlaamse Brugge. Als job ben ik winkelverantwoordelijke bij een Telecomoperator.

Sinds 2020 recenseer ik voor ThrillZone. Mij zul je nooit zonder boek vinden; waar ik ook naartoe ga, ik neem een boek mee. Mijn favoriete genres zijn thriller en feelgood. Ook al lukt het door de drukte niet altijd om veel meters te maken per dag, iedere avond voor het slapen gaan moet ik een hoofdstuk gelezen hebben. Anders heb ik geen goede nachtrust.

Ik lees heel veel auteurs en ontdek ook graag nieuwe auteurs. Natuurlijk heb ik ook favoriete auteurs. Voor het thrillergenre zijn dit Karin Slaughter en Anja Feliers. Voor het feelgood genre zijn dit Rachel Hore en Lucinda Riley.