file des doods thriller recensie thrillzone.jpg
Serie Billy Kidd
Auteur(s) Jo Furniss
Uitgeverij(en) The House of Books
3
Review date 5 september 2024

Auteur Jo Furniss begon haar carrière als journalist voor de BBC, maar koos toch uiteindelijk voor een leven as schrijver. Naast haar geboorteland het verenigd koninkrijk heeft zij ook in Singapoor, Zwitserland en Kameroen gewoond. File de doods is haar eerste thriller.

Het is vrijdagmiddag en rechercheur Belinda “Billy” Kidd rijdt naar huis vanaf de vlieghaven. Ze heeft een reis naar Australië achter de rug en heeft last van een jetlag. Tijdens de rit komt het verkeer ineens vast te staan, omdat er in de stad bomaanslagen plaatsvinden. Als ze uitstapt om te kijken wat er aan de hand is komt ze oog in oog te staan met een dode bestuurder. Deze blijkt vermoord te zijn door een scherp voorwerp in de nek. De dader moet ook nog ergens in de file staan, want er is geen mogelijkheid om ongemerkt weg te komen. Aan haar de taak om de dader te vinden voordat de file oplost…

Wat in eerste instantie een rechttoe-rechtaan verhaal lijkt te zijn, blijkt heel complex in elkaar te steken. In File des doods maken we kennis met Billy Kidd. Een rechercheur met een rugzak. Ze heeft eigenlijk besloten om met pensioen te gaan door allerlei zaken die in het verleden gepasseerd zijn en die zij met zich meedraagt. Dat is ook de reden dat zij zich teruggetrokken heeft in Australië en nu huiswaarts keert om er een streep onder te zetten. Door de moord op de snelweg en het feit dat zij er helemaal alleen voor staat om dit op te lossen, wordt ze gedwongen om terug te keren in haar rol van rechercheur. Langzamerhand zie je haar vertrouwen terugkomen, hierbij geholpen door een oude vriend op afstand.

Jo Furniss vertelt het verhaal grotendeel vanuit het gezichtspunt van Billy, onderbroken door gedachten van haar medeweggebruikers die door haar ondervraagd worden. De setting van dit locked room-mysterie is briljant gevonden; de uitwerking mist helaas af en toe wat finesse.

Doordat je af en toe wisselt van perspectief wordt de vaart uit het verhaal gehaald en dat is jammer. Gaandeweg de speurtocht van Billy naar de dader vindt er ook wat bijvangst plaats. Deze bijvangst zie je al van verre aankomen en draagt weinig bij aan de kern van het verhaal. De grote winst van het verhaal zit in de ontwikkeling die de rechercheur doormaakt. Je ziet haar opleven en weer geloof krijgen in eigen kunnen. De diepere boodschap in File des doods lijkt dan ook te zijn dat je in jezelf moet blijven geloven.

Marcel van Delft
Toen ik het boek In Cold Blood van Truman Capote gelezen had was ik verkocht. Ik wilde meer boeken in dit genre gaan lezen. En dat is gelukt kan ik melden! Ik lees, als het even kan, iedere dag. Eerst alleen voor mezelf maar sinds 2020 ook als jurylid voor de Bronzen en Zilveren Vleermuizen van het Nederlands Thrillerfestival. Nu mag ik ook recenseren voor Thrillzone! Het verandert niets aan het plezier van lezen, wel krijgt het een extra laag, en dat is mooi.