De omslag afbeelding van het boek Busschgens, Jojanneke - Salomé
Uitgeverij(en) Godijn
4
Review date 15 april 2018
Geboren met veel creativiteit in haar brein, zowel in het bedenken en schrijven van verhalen maar die ook op het podium haar voetafdruk achterlaat, zoals door het schrijven van voorstellingen en zelfs liedteksten. Haar debuutroman Salomé werd gepresenteerd tijdens het Boek10-evenement in 2017 in Hoorn. Dat alles staat op naam van Jojanneke Buschgens, die daarnaast ook inspiratie vindt voor het schrijven van gedichten, blogs, columns, etc. etc…..

Julia van Alphen waant zich in het paradijs met haar liefde voor het leven, Marc Blansjaar en hun dochter Salomé, de mooiste en liefste dochter van het westelijk halfrond. Ze is er ten volle van overtuigd dat haar leven niet meer beter kan en durft niet te denken aan enige vorm van tegenslag of zelfs rampspoed. Als haar dochter met haar vriendinnetje buiten gaat spelen, voltrekt zich een ramp. Salomé wordt door een auto aangereden en zwaargewond in een ambulance afgevoerd, waar ze uiteindelijk overlijdt. De bestuurder wordt niet gevonden. Julia komt in een negatieve spiraal terecht waarin Marc haar probeert te helpen, hulp die nauwelijks wordt geaccepteerd. Hun relatie brokkelt snel af….

Britt Hanssen, onderwijzeres, probeert al langere tijd een relatie met een man te krijgen maar dat loopt anders dan ze wil. Uiteindelijk maakt ze kennis met Jozef Haardman en langzaamaan ontwikkelt zich een soort van liefdesrelatie….

Het zijn deze twee vrouwen die met zichzelf worstelen en proberen, via hun eigen route, hun doelen te bereiken. Buschgens zet haar naam met dit debuut direct onuitwisbaar op de kaart. Met een tsunami aan emoties, zowel gekleurd met romantiek en zoet, als donker en diepzwart met veel ellende, neemt ze haar lezers mee in het leven van haar beide protagonisten. Tot ruim over de helft zijn de lezers overtuigd een roman te lezen totdat na een plotselinge onverwachte wending het vervolg een spannende thriller lijkt te worden. Deze twee genres vragen een eigen toon en kleur om die verschillende emoties goed tot uiting te laten komen en met dit debuut bewijst Buschgens zonder problemen met beide om te kunnen gaan. Haar schrijftalent omvat een breed spectrum waarbij zowel romantiek maar ook gevaar en angsten door haar met schijnbaar gemak in beeldende teksten worden verwoord. Verwachtingsvol hoopt deze lezer dat er van haar hand ooit nog een verhaal verschijnt die meer spanning, gevaar en beklemming in zich heeft. Want schrijven heeft ze in zich, daar kan geen misverstand over bestaan!

28 april 2024 4:36

0