De omslag afbeelding van het boek Van Riessen, Joop - Radeloos
Serie Anne Kramer
Auteur(s) Joop van Riessen
Uitgeverij(en) De Kring
4
Review date 14 mei 2020

Tijdens haar stage in Zuid-Afrika raakt de 23-jarige studente Julia vermist als zij in haar eentje nog even besluit te gaan zwemmen. Haar vriendinnen zijn in paniek en haar moeder radeloos. Gelukkig is Anne Kramer in Zuid-Afrika voor een welverdiende vakantie en besluit ze het meisje te gaan zoeken met of zonder hulp van de lokale autoriteiten.

Radeloos is het 12de deel in de Anne Kramer reeks van schrijver Joop van Riessen (lees onze recensies hier). Van Riessen heeft 40 jaar bij de politie gewerkt waar hij begon aan de welbekende Warmoesstraat en uitgroeide tot hoofdcommissaris. Radeloos is gebaseerd op het verhaal van Sophia Koetsier waar hij in 2015 mee werd geconfronteerd. Haar ouders klopten in een wanhopige poging om hun vermiste dochter terug te vinden bij Van Riessen aan. Ondanks dat hij enkel een luisterend oor kon zijn voor de familie, heeft hij zijn gedachten laten gaan over een mogelijke oorzaak en afloop wat Radeloos als resultaat had.

Anne Kramer, chef van de Amsterdamse recherche, besluit na een heftige periode om er een aantal maanden tussenuit te gaan en de rust en eventuele liefde op te zoeken. Aangekomen in Zuid-Afrika wordt ze binnen niet al te lange tijd geconfronteerd met de vermissing van Julia. De autoriteiten zijn ervan overtuigd dat het een ongeval betreft en vragen Anne om het onderzoek te laten rusten omdat het domme witte meisje met krokodillen was gaan zwemmen. Anne gelooft na een gesprek met de radeloze moeder van Julia echter niks van dit verhaal en besluit samen met vakantiepartner Maurice om op onderzoek uit te gaan.

Radeloos is sterk opgebouwd. De eerste helft van het boek wordt besteed aan de situatie rondom de vermissing. Zo wordt de stage van Julia uitvoerig beschreven, de paniek bij haar vriendinnen na eerst een periode van ongeloof om vervolgens de radeloze moeder uitgebreid in beeld te brengen. Je realiseert je als lezer dat dit als ouder waarschijnlijk het ergste is wat je kan overkomen, een vermist kind en lokale autoriteiten die niet naar je lijken te luisteren. Pas als alles goed uiteen is gezet begint het daadwerkelijke onderzoek waardoor je als lezer alle mogelijkheden hebt om mee te denken over de situatie. Is Julia echt gegrepen door een krokodil? Is ze misschien vermoord? Of is ze wellicht gevlucht? Door deze opzet zit je op het puntje van je stoel en juich je Anne toe in haar zoektocht naar Julia.

Van Riessen schuwt moeilijke onderwerpen nooit en zo ook niet in Radeloos. Uitgebreid staat hij stil bij de zogeheten Plaasmoorde, zwarte mensen die witte boeren aanvallen, en de houding van de lokale politie tegenover een wit meisje. Politiek gewin gaat voor de zorgen omtrent een vermiste student en hij dompelt je hier als lezer middenin.

Ondanks dat Radeloos het 12de deel in de serie is krijg je als lezer net genoeg achtergrondinformatie om ook zonder voorkennis in te stappen in de Anne Kramer serie. Voor elke fan van de serie is dit een must-read en als je eerder de boeken van Baantjer verslond of fan bent van politiethrillers in het algemeen, ben je bij Van Riessen aan het juiste adres. Anne Kramer is een krachtige vrouw die haar eigen serie meer dan verdient en we kunnen dan ook niet wachten tot ze weer terugkomt in het onvermijdelijke 13de deel.

17 mei 2024 7:00

0