dwaalspoor jorn lier horst thriller thrillzone.jpg
Auteur(s) Jorn Lier Horst
5
Review date 14 augustus 2019

De Noorse auteur Jorn Lier Horst heeft in het verleden gewerkt als hoofd van de recherche in het Noorse district Vestfold. Met zijn kennis en ervaring heeft Horst een goede inspiratiebron voor zijn thrillers. In Nederland is Horst vooral bekend van de boeken rondom het personage William Wisting. Het eerste deel uit deze reeks dateert uit 2011, maar de Nederlandse vertaling (Rode sneeuw) werd pas in 2016 uitgegeven. Rode sneeuw werd goed ontvangen en vrij snel opgevolgd door het tweede deel (Jachthonden) en het derde deel (De kluizenaar). Dwaalspoor is het vierde en voorlopig laatste deel omtrent de rechercheur William Wisting. Zal Dwaalspoor opnieuw een succes zijn of is William Wisting inmiddels toe aan zijn pensioen?

“De weg eindigde bij een verlaten boerderijtje. Een sterk vervallen schuur lag dicht tegen de bosrand. De helft van de dakpannen ontbrak, zodat het gebouw deed denken aan een kadaver waar gieren zich al flink tegoed aan hadden gedaan.”

De dochter van William Wisting, Line, is alleenstaand en hoogzwanger. Als Sofie Lund, haar vroegere schoolvriendin en tevens alleenstaande moeder, in de stad komt wonen wordt de vriendschap nieuw leven in geblazen. Sofie is klaar voor een nieuwe start en betrekt de woning die zij van haar beruchte grootvader heeft geërfd. In de kelder van haar nieuwe huis vindt ze een grote kluis. De kluis is echter gesloten en de sleutel is zoek. Met de hulp van een slotenmaker besluit zij de kluis open te breken. De inhoud ervan lijken de geruchten dat haar grootvader een smokkelaar was te bevestigen. Maar naast deze belastende stukken bevindt zich in de kluis ook een ander voorwerp: een pistool.

Op advies van haar vriendin Line besluit Sofie het pistool anoniem in te leveren bij de politie. Uit onderzoek blijkt dat het pistool is gebruikt bij een recente moorden. Eén van de onderzoeken wordt geleid door William Wisting en er lijkt een verband te bestaan met een andere moordzaak die als opgelost wordt beschouwd. Omdat Wisting twijfels heeft bij het onderzoek besluit hij zijn onderbuikgevoel te volgen en beide zaken aan nader onderzoek te onderwerpen.

“De geloofwaardigste getuigen waren vaak degenen die zich goed konden uitdrukken en overtuigend overkwamen. Een slechte woordenschat en onsamenhangende uitlatingen deden iets met de geloofwaardigheid, maar die geloofwaardigheid had niet per se iets met betrouwbaarheid te maken.”

Dwaalspoor is natuurlijk het vierde deel omtrent de rechercheur William Wisting, maar het boek is ook los van de serie goed te lezen. Als lezer mis je dan misschien wel enige diepgang in de terugkerende personages. In dit deel heeft Jorn Lier Horst veel aandacht besteed aan de relatie tussen William Wisting en zijn dochter Line. Zijn dochter zou wel eens de beschikking kunnen hebben over waardevolle informatie voor een lopend moordonderzoek, maar zij wil het vertrouwen van haar vriendin niet beschamen.

Zoals verwacht mag worden van Jorn Lier Horst is het verhaal weer ingenieus in elkaar gestoken. Met zorg voor details en een realistisch politieonderzoek werkt Horst langzaam naar de climax. Gedurende het politieonderzoek zorgt Horst voor voldoende ontwikkelingen, zodat de spanning behouden blijft en het onderzoek nooit gaat vervelen.

Met realistische verhaallijnen en met een goed geconstrueerd plot zorgen de boeken van Jorn Lier Horst voor de nodige spanning en leesplezier. Wij betreuren dat met Dwaalspoor een einde is gekomen aan de reeks rondom William Wisting, maar naar verwachting verschijnt in 2020 bij A.W. Bruna het eerste deel in een nieuwe trilogie. Wij kunnen niet wachten…

Bjorn le Granse
Bjorn le Granse
Je kunt mij definiëren als een echte Brabantse Bourgondiër, in Tilburg geboren (1985) en getogen. In het centrum van deze schitterende stad woon ik samen met mijn vrouw en dochter. In het dagelijkse leven ben ik werkzaam als bouwkundig schade-expert voor verzekeraars en in mijn vrije tijd vindt je mij op een mountainbike in de Brabantse bossen of met een goed boek op onze heerlijke bank.

Gedurende mijn schooljaren had ik een lichte allergie voor boeken. Mijn motto was: “als het goed genoeg is wordt het wel verfilmd”. Nadat ik in 2006 mijn vrouw heb leren kennen, die ook graag een boek mag lezen, heb ik op vakantie ook eens een poging ondernomen. Sinds die tijd ben ik helemaal om en kan ik echt genieten van een goed boek. Mijn voorkeur gaat natuurlijk uit naar thrillers, waarbij ik een grote voorliefde heb voor faction thrillers met een vleugje historie. De boeken van Dan Brown heb ik dan ook allemaal versleten. Daarnaast lees ik graag boeken uit de “meer voor mannen” categorie: spionage; oorlog en meer kogels dan pagina’s.

29 maart 2024 6:54

0
De Noorse auteur Jorn Lier Horst heeft in het verleden gewerkt als hoofd van de recherche in het Noorse district Vestfold. Met zijn kennis en ervaring heeft Horst een goede inspiratiebron voor zijn thrillers. In Nederland is Horst vooral bekend van de boeken rondom het personage William Wisting. Het eerste deel uit deze reeks dateert uit 2011, maar de Nederlandse vertaling (Rode sneeuw) werd pas in 2016 uitgegeven. Rode sneeuw werd goed ontvangen en vrij snel opgevolgd door het tweede deel (Jachthonden) en het derde deel (De kluizenaar) (lees hier onze recensies). Dwaalspoor is het vierde en voorlopig laatste deel omtrent de rechercheur William Wisting. Zal Dwaalspoor opnieuw een succes zijn of is William Wisting inmiddels toe aan zijn pensioen?