de zaak templeton javier castillo thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Juan Gómez-Jurado
5
Review date 1 april 2023

Toen Juan Gómez-Jurado nog heel jong was wachtte hij altijd vol spanning af in zijn bed totdat zijn vader ’s avonds laat zou thuiskomen om hem voor te lezen. Zijn vader kwam altijd als eerste naar zijn kamer, pakte steeds hetzelfde boek van de plank en las de kleine Juan voor. Jaren later ontdekte hij dat zijn vader al die tijd deed voorkomen alsof hij uit dit boek voorlas, terwijl hij in werkelijkheid elke avond een nieuw, zelfverzonnen verhaal voor hem bedacht. Dit moment zou voor altijd in Juan Gómez-Jurado zijn geheugen staan gegrift. Het inspireerde de Spaanse auteur om zelf te gaan schrijven. Nu, jaren later, is Gómez-Jurado een van de grootste thrillerauteurs van Spanje.

Met de Antonia Scott-trilogie beleefde hij zijn definitieve doorbraak. Gómez-Juardo verkocht miljoenen van zijn boeken wereldwijd, veroverde de bestsellerlijsten en zijn werk verscheen in meer dan 40 landen. In de zomer van 2021 was Nederland aan de beurt en werd de reeks gestart met de publicatie van De rode koningin (link naar recensie). In april 2022 volgde De zwarte wolvin (link naar recensie). Nu De witte koning is verschenen kunnen fans zich opmaken voor een laatste avontuur.

Antonia Scott, ik hoop dat je me niet vergeten bent. Zullen we spelen? In De witte koning stapt de geheimzinnige Mister White eindelijk uit de schaduw. Wanneer Antonia dit onheilspellende bericht van haar aartsvijand ontvangt, beseft ze dat het eindeloze kat en muisspel tussen haar en White een nieuwe allesbepalende fase ingaat. De druk was nog nooit zo hoog, de belangen nog nooit zo groot en het gevaar nog nooit zo dreigend. Ze probeert zichzelf wijs te maken dat ze deze strijd kan winnen, maar de realiteit begint Antonia in te halen. Als ze opgeeft zal ze niet alleen zichzelf, maar ook al haar geliefden verliezen…

In het sluitstuk van de serie wordt Antonia Scott zowel fysiek als mentaal tot het uiterste gedreven. Maar gelukkig wordt ze bijgestaan door haar trouwe partner en vriend Jon Gutiérrez. Er zijn maar weinig auteurs die de ziel en geest van een personage zo levensecht kunnen beschrijven als Gómez-Jurado doet met Antonia en Jon. De hyperintelligente, sociaal ongemakkelijke einzelgänger en de vriendelijke, onbehouwen Baskische reus zullen je zelfs als het boek hebt dichtgeslagen nog lang bijblijven.

Mr White heeft in De rode koningin en De zwarte wolvin keer op keer het duo bespeeld en naar de rand van de afgrond geduwd. In De witte koning doet het bloeddorstige meesterbrein er nog een schepje bovenop. Zo stuurt hij Antonia en Jon achter een cold case aan en confronteert hij hen met bloederige moorden. Maar Mister White zou Mister White niet zijn als niet alles met een reden zou gebeuren. Juan Gómez-Jurado maakt met De witte koning duidelijk dat hij al drie delen lang bezig is aan een volmaakte puzzel. Elk detail, elke verhaallijn en elke gebeurtenis uit De rode koningen en De zwarte wolvin komen uiteindelijk samen in dit derde en laatste deel van de Antonia Scott-trilogie. Alles valt op zijn plek, Gómez-Jurado verschuift zijn schaakstukken op het speelbord, waarmee hij eindelijk tentoonspreidt waar hij al zo lang naartoe werkt: een wervelende climax die de lezer zal emotioneren, choqueren en verbazen.

Alsof het bloedstollende, meesterlijk geconstrueerde plot nog niet genoeg was om de lezer slapeloze nachten te bezorgen, rijgt Gómez-Jurado spectaculaire, filmische scènes aaneen, terwijl hij je meeneemt in een emotionele rollercoaster. Net zoals Antonia en Jon laat hij je bungelen tussen hoop en vrees. De witte koning is verrassend, gelaagd en meeslepend tot de laatste letter. Met zijn unieke schrijfstijl weet de Spaanse auteur je elke pagina meer en meer het verhaal in te trekken. Complexe, diepzinnige gedachten die tot leven komen in het hoofd van zijn personages gecombineerd met passages van filosofische levensbeschouwingen, waarbij een vleugje humor verlichting brengt tussen alle donkere materie. Superlatieven schieten tekort om de uitwerking te beschrijven die dit boek op je heeft. De witte koning is een complete leeservaring en een waar meesterwerk.

Gómez-Jurado sluit de Antonia Scott-trilogie af op eervolle wijze. Echter zullen lezers de hoop houden dat hij in de nabije toekomst toch de pen weer zal oppakken om de reeks verder uit te breiden. De rode koningin en De zwarte wolvin lieten al zien wat Gómez-Jurado in zijn mars heeft. Met De witte koning zet Juan Gómez-Jurado niet alleen de kroon op zijn werk, maar vereeuwigt hij ook zijn naam tussen de thrillergrootmeesters.

Jelle van de Kruijs
Mijn naam is Jelle van de Kruijs. Met 2001 als geboortejaar ben ik een jeugdige thrillerliefhebber. Dankzij Schuilplaats van Harlan Coben ben ik het thrillergenre ingezogen. Coben is dan ook mijn favoriete auteur, op de voet gevolgd door Steve Cavanagh en Deon Meyer. Als recensent bij ThrillZone krijg ik de mogelijkheid om kennis te maken met nieuwe auteurs en tegelijkertijd mijn twee passies te combineren; lezen en schrijven.

Nathalie

27 maart 2024 2:41

5

Wat een prachtige recensie. Als ik de boeken nog niet gelezen had dan was ik door jouw recensie vandaag nog begonnen. Maar ik heb ze wel gelezen en heb nu al heimwee naar de personages. Ik hoop echt nog te horen van Jon en Antonia.