De omslag afbeelding van het boek Rose, Karen - Op de hielen
Serie Cincinnati
Auteur(s) Karen Rose
Uitgeverij(en) De Fontein
5
Review date 21 mei 2016

Psychologe Faith Concoran is een ervaren therapeut die slachtoffers en daders van geweld bij staat. Wanneer zij zelf wordt aangevallen door één van haar cliënten, verandert ze haar identiteit, maar blijft ze wel hetzelfde werk doen. Wanneer zij het huis van haar overleden oma erft in Mount Carmel, Ohio, wordt ze geconfronteerd met haar heftige verleden en zal ze ook met haar “demons” moeten leren omgaan. Wanneer er twee studentes verdwijnen en het huis en haar famlieleden er betrokken bij lijken te zijn, moet Faith samenwerken met FBI-agent Deacon Novak om het mysterie achter de verdwijningen te ontrafelen en de dader te pakken te krijgen.

Tegelijkertijd is de aanvaller van Faith weer op vrije voeten en wordt zij wederom aangevallen door hem. Ook leden van het FBI-team en hun naaste familieleden worden belaagd. Maar de aanvaller blijkt zo listig te zijn, dat hij ongrijpbaar lijkt. Een superspannend kat-en-muis spel ontrafelt zich. Maar houden de verdwijningen en de vrijlating van deze man verband? Heeft hij de studentes ontvoert? En waarom is Faith zo ontzettend bang in de kelder van het huis van haar oma en dan met name voor de trap?

Op de hielen is alweer de elfde thriller van de Amerikaanse auteur Karen Rose, en met 748 pagina's een behoorlijke pil. Toch voelde het boek niet als zodanig, ik vloog door de hoofdstukken heen. Een behoorlijk spannende en complexe tijdslijn, met veel dejá-vu's en verteld vanuit meerdere personages, kloppende beschrijvingen en zelfs een aantal stomende scénes tussen Faith en Deacon (Hitchcock meets E.L. James). Het gebruik van echte erotiek is best gedurfd van Karen Rose, omdat dat vaak verkeerd uitpakt en afbreuk kan doen aan het verhaal, zodat het plat wordt of zelfs afgezaagd.

Doordat de verhaallijn zo complex is, vroeg ik me steeds af of alle puzzelstukken wel op zijn plek zouden vallen, en dat doen ze. In het laatste gedeelte van het boek (pak 'm beet de laatste 60 pagina's) krijgt het verhaal zo'n bizarre en onvoorspelbare wending, dat je je af gaat vragen of auteur Karen Rose misschien zelf de situatie heeft meegemaakt.

Conclusie is dat Karen Rose wederom een sterk verhaal heeft neergezet met een enorme spanningsboog, complexe en goed uitgewerkte personages en veel onvoorspelbare wendingen. Ook de aangewende erotiek past in het verhaal en doet totaal geen afbreuk aan het verhaal (wat vaak wel zo is). Een boek om eens even goed voor te gaan zitten en niet meer weg te leggen voordat alle puzzelstukjes in elkaar zijn gevallen.

Denise Wolfs

19 april 2024 15:55

0