op de vlucht karen rose thriller thrillzone recensie.jpg
Serie Sacramento
Auteur(s) Karen Rose
3
Review date 24 november 2021

Karen Rose studeerde chemie aan de Universiteit van Maryland. Daarna werkte ze in de levensmiddelentechnologie. Aanvankelijk schreef ze als hobby, maar later kon ze daar haar werk van maken. Ze schrijft thrillers die wereldwijde bestsellers zijn en haar boeken werden meermaals bekroond. Rose woont en werkt in Florida. Er verschenen al meer dan 20 boeken van haar in het Nederlands, waaronder de meest recente titels De duidstere kant, Tel tot tien en In alle onschuld. Als je hierboven op ‘Karen Rose’ klikt, zie je alle ThrillZone-recensie van haar werk. Op de vlucht is haar nieuwste boek.

Als kind ontsnapte FBI-agent Gideon Reynolds aan een sekte, noodgedwongen zijn familie achterlatend. Hij heeft het tot zijn missie gemaakt om de sekte op te sporen. Hoezeer deze gebeurtenis hem getekend heeft, blijkt wanneer hij op de zaak van Daisy Dawson wordt gezet. Daisy Dawson leefde een beschutte jeugd. Haar vader, een voormalige militair, geloofde dat de vrouw van wie hij hield en haar dochter werden opgejaagd. En dus nam hij extreme maatregelen om zijn gezin te beschermen.

Daisy is een herstellend alcoholiste, ambitieus vrijwilliger voor de gemeente en radiopersonaliteit die op de terugweg van een AA-bijeenkomst wordt aangevallen door een seriemoordenaar. Daisy vecht terug, door de speciale training van haar vader, en ontsnapt. Daarbij krijgt ze een halsketting van de moordenaar in het bezit die een aanwijzing zou kunnen zijn voor zijn identiteit.

De rechercheur die het onderzoek leidt, Rafe, is een vriend van zowel Daisy als Gideon en realiseert zich dat het bewijs Gideon's expertise vereist.  Maar dit brengt Gideon op een moeilijke trip door het geheugen om antwoorden te krijgen. Dit bewijsmateriaal blijkt de katalysator te zijn van het verdere verhaal.

De seriemoordenaar, die voor het eerst faalt in het ontvoeren van zijn prooi, raakt gefascineerd door Daisy. Het maakt een gevoel in hem los die hij in lange tijd niet zo heeft gevoeld en het wordt een waar ‘kat en muis spel’. Gideon wordt de persoonlijke bescherming van Daisy en zij helpt hem op haar beurt met de zoektocht rondom het verleden met de halsketting. Meteen hebben ze een aantrekkingskracht, die uitgroeit tot een stomende affaire.

Het perspectief vanuit de seriemoordenaar, Carson Garvey, wordt in Op de vlucht ook verteld. De moeilijke jeugd, het gevulde rugzakje met misbruik maken dit een persoonlijkheid die met psychische beschadigingen is belast. Zijn methode voor het kiezen van zijn slachtoffers is interessant. Het is leuk hoe de auteur het verband legt met zijn gevoelens voor Sydney, de vrouw wiens naam hij in zijn slachtoffers kerft.

Karen Rose weet de karakters goed uit te diepen door ze een gebroken verleden te geven en dit terug te laten komen in het boek. Daisy wordt neergezet als de rots in de branding, knap, intelligent, scherpschutter en lijkt zelfs het recherchewerk te kunnen doen. Gideon, die juist de beschermer van Daisy zou moeten zijn, wordt neergezet als fragiel en enigszins zwak wat op de lezer als storend over zou kunnen komen. Het sekteverleden van Gideon is tegelijkertijd fascinerend en krijgt veel aandacht, wat je doet verlangen naar de uitkomst.

Niets is minder waar want hoe bovenstaande afloopt komen we in Op de vlucht helaas niet te weten. Doordat dit onderwerp meer trekt dan de daadwerkelijke seriemoordenaar en zijn slachtoffers, neemt dit het zuigende effect weg van het bedoelde plot. Dit wil overigens niet zeggen dat er helemaal geen spanning voelbaar is, want dat zit er wel degelijk in.

De schrijfstijl van Rose maakt het boek wel wat stroperig. Het kost even tijd om te duiden wat het daadwerkelijk stroperig maakt, maar het ligt aan de constante wisseling in gedachten van een gesprek tussen meerdere personen. Dit zorgt ervoor dat je regelmatig genoodzaakt wordt terug te lezen om duidelijk te hebben van wie die gedachten nou waren.

Hoewel Op de vlucht een goed verhaal is, voelt het soms alsof het verhaal maar door- en doorgaat. Dit komt doordat Rose bepaalde details inbrengt die niet relevant zijn. Als ze dit had weggelaten, zou dat verhaal danig versnellen. Het is daardoor geen boek om aan een stuk door te lezen. Maar Op de vlucht is wel aan te bevelen voor thrillerliefhebbers die houden van stevige romantiek met een vleugje spanning.

Danielle van Wieren