De omslag afbeelding van het boek Slaughter, Karin - Gespleten
Auteur(s) Karin Slaughter
Uitgeverij(en) HarperCollins
4
Review date 31 juli 2018
De Amerikaanse Karin Slaughter behoeft eigenlijk geen introductie. Het is één van de succesvolste thrillerschrijvers van de wereld. Haar boeken zijn in 37 landen vertaald en wereldwijd heeft ze zo’n 35 miljoen boeken verkocht. Ze is bekend geworden met de thrillers uit de Grand County-reeks met in de hoofdpersoon Sara Linton en de Atlanta-reeks met Will Trent in de hoofdrol. Niet alleen deze thrillers zijn een succes, haar stand-alone boeken zijn al net zo populair bij het grote publiek. Haar laatst verschenen boek Gespleten is zo’n stand-alone. Leuk weetje: in Nederland was het boek eerder te koop dan in haar thuisland Amerika.

In Gespleten maken we kennis met Andrea Cooper. Haar uitzichtloze en ietwat saaie leven verandert op slag als ze op haar 31e verjaardag met haar moeder Laura gaat lunchen. Als het restaurant door een schutter onder vuur wordt genomen ontdekt Andrea een kant van haar moeder die ze nog nooit eerder heeft gezien en waar ze behoorlijk van schrikt. Is haar moeder wel wie ze zegt dat ze is en hoe zit het eigenlijk met haar verleden. Andrea besluit op onderzoek uit te gaan…

Gespleten kent twee verhaallijnen: de eerste zoals hierboven beschreven en de tweede verhaallijn speelt zich af halverwege de jaren 80 en draait om Jane. Jane is een idealistische jonge vrouw die deel uitmaakt van een organisatie die er niet voor schuwt om geweld te gebruiken om maatschappelijke problemen aan de kaak te stellen.

In eerste instantie is de verhaallijn rondom Jane nogal verwarrend en onduidelijk, maar uiteindelijk wordt door Slaughter vakkundig uit de doeken gedaan wat deze twee lijntjes met elkaar te maken hebben. De verschillende tijdlijnen worden met elkaar afgewisseld en aangezien ieder gedeelte eindigt met een cliffhanger wil je door blijven lezen, waardoor je het vrij dikke boek in een mum van tijd uit hebt.

De moeder-dochterrelatie is en hoe gecompliceerd deze soms kan zijn is één van de centrale thema’s in dit boek. De relatie tussen Andrea en Laura was altijd goed te noemen – Andrea heeft haar moeder bijvoorbeeld verzorgd toen die borstkanker had-, tot het incident in het restaurant. Laura verandert van een lieve, zorgzame moeder in een harde vrouw die haar dochter pardoes op straat zet. Pas later zal Andrea begrijpen dat Laura dit allemaal heeft gedaan om haar te beschermen. Ook Andrea verandert door de schietpartij en haar onderzoek naar het verleden van haar moeder. Was ze eerst nogal besluiteloos en afhankelijk, door alles wat ze nu meemaakt wordt ze sterker, zelfverzekerder en zelfstandiger. Het goed uitwerken van karakters kun je wel aan Slaughter overlaten!

Slaughter staat erom bekend dat ze de nodige gruwelijkheden niet schuwt, maar Gespleten is een stuk milder van toon. Ook zal de lezer niet constant op het puntje van zijn/haar stoel zitten, alhoewel het verhaal zo nu en dan zeker spannend is.

Dit is misschien niet de allerbeste thriller van Slaughter, maar een “mindere” thriller van haar stijgt nog altijd ver boven het maaiveld uit!

5 mei 2024 16:16

0