De omslag afbeelding van het boek Slaughter, Karin - Verzwegen
Auteur(s) Karin Slaughter
Uitgeverij(en) HarperCollins
5
Review date 1 september 2020
Negentien jaar geleden maakte het publiek voor het eerst kennis met Sara Linton en Jeffrey Tolliver in Nachtschade. Het wordt het eerste deel van de internationaal zeer succesvolle Sara Linton-reeks waarin Karin Slaughter bloedstollende spanning combineert met levensechte personages (lees hier onze recensies en een interview dat we met haar hadden). Inmiddels zijn er al zestien boeken verschenen in de Sara Linton-reeks als Slaughter zichzelf voor een nieuwe uitdaging stelt. In Verzwegen keert ze met het verhaal namelijk terug naar Grant County, daar waar het allemaal begon. Slaughter brengt hiermee een ode aan de verhaallijn van Jeffrey Tolliver en brengt hem samen in één verhaal binnen de huidige reeks met Will Trent. Deze keuze vraagt echter om een sprong in de tijd. Sara Linton is daarom in de negentien jaar die we al van haar mogen genieten slechts acht jaar ouder geworden. Een klein detail die we met liefde accepteren.

Verzwegen gaat over een moordzaak op een studente die tijdens het hardlopen in het bos wordt aangevallen en vermoord. Rechercheur Jeffrey Tolliver, op dat moment de ex-man van Sara, leidt het onderzoek naar de dader. De dader wordt gepakt en de zaak wordt gesloten. Totdat acht jaar later een jonge vrouw op exact dezelfde wijze wordt aangevallen. Zit er verband tussen de zaken? Will Trent en Sara Linton heropenen het dossier en gaan op onderzoek uit. Zijn er acht jaar geleden fouten gemaakt in het onderzoek? Zijn er feiten over het hoofd gezien? Is destijds wel de juiste dader gepakt, of loopt deze nog steeds op vrije voeten en maakt hij nog altijd nieuwe slachtoffers?

Wie eerdere boeken van Slaughter heeft gelezen is bekend met de ijzingwekkende schrijfstijl. De gruwelheden die de vrouwen worden aangedaan, worden tot in detail beschreven. De lezer kijkt als het ware over de schouder van Sara Linton mee terwijl ze haar onderzoeken verricht. Slaughter is inmiddels waarschijnlijk een expert in pathologisch onderzoek. Het kan niet anders dan dat ze een goed team om zich heen heeft verzameld die haar van informatie voorziet, zodat de verhalen zeer waarheidsgetrouw over komen. Maar wat Slaughter echt weergaloos maakt, is de manier waarop ze de spanning weet op te bouwen, dit mixt met een vleugje humor en romantiek, en dan op meesterlijke wijze naar de ontknoping toe werkt. En die ontknoping is allesbehalve voorspelbaar.

Ze doet het dus gewoon weer; Slaughter bewijst met Verzwegen nogmaals dat ze met recht al twee decennia aan de top staat. Alle fans kunnen gerust zijn, in haar dankwoord beloofd Slaughter om nog meer verhalen over Sara en Will te gaan schrijven. Wij kunnen in ieder geval niet wachten!

Karin Slaughter (1971) groeide op in een kleine stad in Georgia (USA) en woont tegenwoordig in Atlanta. Ze is auteur van tientallen weergaloze thrillers die al jarenlang hoog op de wereldwijde bestsellerlijsten staan. Met haar ijzingwekkende thrillers verwierf ze internationaal de titel ‘Queen of Crime’.

5 mei 2024 18:27

0