het kind in mij wil mindful moorden karsten dusse thriller thrillzone recensie.jpg
Auteur(s) Karsten Dusse
Uitgeverij(en) A.W. Bruna Uitgevers
4
Review date 25 mei 2022

Karsten Dusse is een bekendheid bij onze oosterburen. De boeken in de serie Mindful moorden van Dusse zijn bestsellers in Duitsland. Er is in deze serie inmiddels nog een boek in Duitsland verschenen, Achtsam morden am Rande der Welt (2021). Dusse is werkzaam als advocaat en schrijft inmiddels een aantal jaren voor de televisie. Hij won de Duitse Televisie Award, de Duitse Comedy Award en werd genomineerd voor de Grimme Award.

Sinds misdaadadvocaat Björn Diemel de principes van mindfulness leerde kennen heeft dit zijn leven compleet veranderd. Hij werkt nu voor zichzelf en runt hierbij in feite twee criminele organisaties waarvan de ene leider is vermoord en de andere opgesloten zit in de kelder van een kinderopvang. Björn woont zelf op de bovenverdieping van dit gebouw. Het gevolg van eigen baas zijn is, is dat Björn meer tijd aan zijn dochter kan besteden en de ruzies met zijn vrouw minder heftig zijn. Björn voelt dat hij sneller zijn geduld verliest en hij vraagt zich af of hij het doden gewoon zat is. Zijn therapeut, Joschka Breitner, bij wie hij nog steeds kan aankloppen, weet hem op het goede spoor te zetten. Björn moet luisteren naar zijn innerlijke kind om er weer bovenop te komen.

Karsten Dusse zet met Het kind in mij wil mindful moorden het verhaal rondom Björn Diemel op dezelfde wijze voort als in het eerste deel. Dat is ook precies wat je als lezer verwacht. Ieder hoofdstuk opent weer met een citaat uit één van de denkbeeldige boeken van zijn therapeut Joschka Breitner. In dit boek gaat Björn terug naar zijn kindertijd en worden gebeurtenissen omschreven die van invloed zijn op het huidige welzijn van Björn. Dusse weet dit treffend te vertellen en heeft de kracht om de lezer in het brein van Björn te zuigen. Hoe luguber zijn gedachten ook zijn, aan een zekere sympathie voor Björn is niet te ontkomen.

Het verhaal en gebeurtenissen lijken wellicht voorspelbaar en ook lijkt de wijze waarop de thriller is geschreven en opgebouwd sterk op deel 1, toch weet Dusse opnieuw te overtuigen en een aantal keer een onverwachte twist aan te brengen. Een aantal mindfulness technieken zullen bekend voorkomen en  zijn minder origineel, de uitwerking die Björn eraan geeft is echter doeltreffend en intrigerend. Het schakelen tussen een vergadering van een oudercommissie op de begane grond waar het over de ‘alledaagse’ zaken gaat met een knipoog naar de huidige realiteit en een ‘marteling’ die tegelijkertijd plaatsvindt in de kelder, blijft de lezer verbazen. De manier waarop de praktische problemen bij beide onderwerpen worden besproken en opgelost, kan niet anders dan de lezer doen glimlachen. De climax lijkt luguber te worden, waarbij de nodige fantasie aan de lezer wordt gelaten.

Het kind in mij wil mindful moorden is een waardig vervolg op Mindful moorden. Het is opnieuw een originele thriller, geschreven met de nodige humor. Niet vaak hou je tijdens het lezen van een thriller een glimlach op je gezicht. Het kind in mij wil mindful moorden is het lezen daardoor meer dan waard. Begin wel met deel 1, om het overzicht te krijgen en sneller in het verhaal te komen.

We sluiten hier af met een gelijk slot als de recensie van Mindful moorden, omdat deze simpelweg ook voor dit boek zeer passend is: een originele kijk op hoe een thriller ook geschreven kan worden, met opnieuw een fantastische verhaallijn. Luguber op een humoristische wijze.

Chris van der Brug