mindful moorden karsten dusse thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Karsten Dusse
Uitgeverij(en) A.W. Bruna Uitgevers
4
Review date 9 februari 2022

Mindful moorden is het crimefictiedebuut van de Duitse auteur Karsten Dusse. Het Duitstalige origineel stamt alweer uit 2019 en was een bestseller in Duitsland. Er zijn in deze serie inmiddels twee boeken in Duitsland verschenen, Das Kind in mir will achtsam morden (2020) en Achtsam morden am Rande der Welt (2021). Deel twee is inmiddels in het Nederlands vertaald: Het kind in mij wil mindful moorden. Dusse is werkzaam als advocaat en schrijft inmiddels een aantal jaren voor de televisie.  Hij won de Duitse Televisie Award, de Duitse Comedy Award en werd genomineerd voor de Grimme Award.

“… pas op mijn tweeënveertigste heb ik voor het eerst iemand vermoord. In mijn huidige werkomgeving aan te late kant. Eerlijkheidshalve moet ik daar wel bij zeggen dat ik een week later op een half dozijn zat.” Een fragment uit de verklaring waarmee de omslagtekst op originele wijze begint. De ‘ik’ persoon,  Björn Diemel, verontschuldigd zich en verklaart met een vleug humor waarom hij aan het moorden is geslagen.

Het huwelijk van strafrechtadvocaat Björn Diemel kent een slechte periode. Björn is dag en nacht aan het werk voor zijn cliënten en dit heeft een zeer slechte invloed op de relatie met zijn vrouw en dochter die er ook in betrokken worden. Zijn vrouw staat erop dat Björn een mindfulness-seminar volgt om meer balans in zijn leven te krijgen en bovenal een betere vader en echtgenoot te worden. Björn komt terecht bij Joschka Breitner, mindfulnesscoach en auteur van ‘Onthaasten op de inhaalstrook – mindfulness voor managers’.

Ieder hoofdstuk begint met een citaat uit dit (fictieve) boek. Uiteindelijk blijkt dat Björn zijn opgedane kennis op een hele andere wijze gaat benutten dan het doel waarvoor het bestemd was. Op het moment dat één van zijn cliënten, een zware en overduidelijk schuldige crimineel, voor problemen zorgt, besluit Björn hem uit de weg te ruimen. Daarbij houdt hij vast aan de mindfulnessprincipes, waardoor hij zeer kalm te werk kan gaan. De eerste moord brengt Björn een oplossing voor het probleem. Maar omdat enige vorm van vooruitdenken ontbrak op dat moment, brengt het hem gelijk in vele andere problemen.

Karsten Dusse trekt de lezer vanuit het oogpunt 'Björn' mee door het verhaal en tovert door middel van scherpzinnige galgenhumor regelmatig een glimlach op het gezicht. Dit ondanks de gruwelijke gebeurtenissen die zich voordoen. De lezer maakt ook op een geheel eigenwijze kennis met de ideeën van mindfulness wat ook de lezer een zekere rust geeft. De eerste moord doet denken aan een aflevering van de populaire serie Dexter, waarbij ook met een zekere rationaliteit een lichaam werd verwerkt. In het vervolg weet Dusse de problemen van Björn en zijn originele en soms onconventionele oplossingen levendig te omschrijven. Voortdurend voorzien van mindfulness gedachten, in combinatie met humor. Maar bovenal blijft het een thriller waarbij ook zeker de spanning blijft behouden! Dusse laat Mindful Moorden eindigen in een stijlvolle climax met een knipoog. Dat het begin van een hoofdstuk standaard opent met een ‘mindfulness tekst’, is voor sommigen wellicht even doorbijten...

Kort gezegd; een originele kijk op hoe een thriller ook geschreven kan worden, met een geweldige verhaallijn. Luguber op een humoristische wijze.

Chris van der Brug