De omslag afbeelding van het boek Gebroken
Auteur(s) Kate Hamer
3
Review date 11 januari 2021
Gebroken vertelt het verhaal van drie vriendinnen en hun complexe relatie. De 17-jarige Phoebe, staat op een dag op de Pulteney-brug in Bath. Ze is een schoen kwijt, haar panty is gescheurd en haar tas is verdwenen. Het is haar schuld, zij heeft dit veroorzaakt, haar gedachten hebben hiertoe geleid.

Gebroken van de Britse auteur Kate Hamer is een duister verhaal. Het begin is intrigerend. Wat is er gebeurd bij de brug? Wat heeft Phoebe gedaan? Wat drijft drie tieners tot een gruwelijke daad?

We krijgen een inkijk in het leven van de drie meiden, Phoebe, Grace en Orla. Ieder hoofdstuk wordt uit het perspectief van één van de meisjes verteld. Op deze manier krijgen we een goed beeld van hen allemaal. Wat Hamer heel knap weet te neer te zetten is de ingewikkelde band tussen de drie vriendinnen. Onafscheidelijk voor de buitenwereld, maar van binnen speelt er zoveel meer. Kunnen ze op elkaar bouwen, of is het een façade? Verbonden met elkaar door geheimen, maar ondertussen ook geheimen voor elkaar houden. Ze duwen elkaar weg, maar komen ook altijd weer samen. Allemaal zoekende; naar liefde, erkenning, een doel om te leven.

Wat jammer is, is dat Hamer de spanning die ze in het begin van Gebroken uiteenzet niet weet vast te houden. De lezer wordt wat teleurgesteld in de zoektocht naar antwoorden. We leren de drie meiden een stuk beter kennen en volgen hoe ze invulling geven aan hun dagelijks leven. Grace, als mantelzorger voor haar chronisch zieke moeder. Orla, die heimelijk verliefd is op Phoebe, wat niet past bij de traditionele gezinswaarden die haar moeder haar meegeeft. En Phoebe, een meisje die iedereen probleemloos om haar vinger windt, maar thuis worstelt met de band met haar narcistische moeder. Pas richting het einde keert de spanning weer terug, maar ergens voel je je als lezer toch wat onvoldaan na het uitlezen van Gebroken. Hier had veel meer in gezeten.

Kate Hamer groeide op in het Engelse Pembrokeshire. Ze studeerde kunstgeschiedenis en werkte de afgelopen jaren voor de televisie. Kate woont met haar man in Cardiff en is fulltime auteur. Haar debuut Het meisje in de rode jas was een grote bestseller (lees hier onze recensies).

9 mei 2024 22:48

0