schaduwleven kim moelands thrillzone.jpg
Auteur(s) Kim Moelands
Uitgeverij(en) A.W. Bruna Uitgevers
4
Review date 25 juni 2021
Categories Roman

Jong en naïef als ze is kan Elena haar geluk niet op als ze een relatie krijgt met Daniël, een elegante, charmante en zelfverzekerde man. Volmondig zegt ze ja als ze door hem korte tijd later ten huwelijk wordt gevraagd. In de wittebroodsweken ontstaan echter de eerste haarscheurtjes in de rooskleurige toekomst die ze voor ogen had. Daniël begint steeds gevaarlijkere trekjes te vertonen. Door Elena te manipuleren, intimideren en te isoleren van de buitenwereld raakt ze steeds meer vervreemd van haar gezin. Daniël weet haar kinderen tegen haar op te zetten en neemt stukje bij beetje alles van haar af.
En Elena? Die lijkt er alleen voor te staan, want Daniël gedraagt zich als de perfecte vader en echtgenoot naar de buitenwereld en weet veel te verbloemen..

Auteur Kim Moelands heeft een zware tijd achter de rug, waarin haar gezondheid haar parten speelde. Dankzij een donor kan ze het leven weer met meer vertrouwen tegemoet zien en komt er gelukkig weer ruimte voor het schrijven van een nieuw boek.

Schaduwleven is een roman over huiselijk geweld, manipulatie en wraak en zoomt in op de geraffineerde wijze waarop mensen met een narcistische persoonlijkheidsstoornis te werk gaan.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen; Kim Moelands is er in geslaagd om de lezer mee te nemen in een intrigerend en beklemmend verhaal dat je vanaf de eerste bladzijde geen moment meer loslaat. De lezer wordt direct meegezogen in het verhaal van Elena die door een hel gaat. Het verhaal blijft je bij, ook als je de laatste bladzijde hebt omgeslagen. En nog belangrijker; het doet je beseffen dat huiselijk geweld in alle kringen van de maatschappij voorkomt en dat dit met regelmaat verbloemd wordt voor de buitenwereld.

Elena wordt in Schaduwleven aangeduid met drie namen; Luna, Amber en Elena. Allen vertegenwoordigen hoofdpersonage Elena ieder in hun eigen tijd. In het begin is dat even schakelen, maar al snel heeft de lezer door in welk tijdvak het zich afspeelt door deze aanduiding. Een paar keer krijgt Sheila -de moeder van Elena- het woord.

Luna groeit op met haar vader, moeder en broer Tom. Als Tom te horen krijgt dat hij aan een ernstige ziekte lijdt  gaat er hierdoor onbewust vanuit de ouders veel tijd, zorg en aandacht naar hem uit. Elena heeft een goede band met Tom, maar raakt steeds verder van hem vervreemd als hij meer en meer in het ziekenhuis verblijft.

Amber is een zelfstandige dame en inmiddels een stuk ouder al ze een relatie krijgt met Daniël. Ze kan haar geluk niet op en geniet van de aandacht die ze van hem krijgt. Als frequent thrillerlezer, moet je wellicht in deze passages even schakelen door de romantische scenes die je in het eerste deel als lezer voorgeschoteld krijgt. Desalniettemin, weet de auteur je betrokken te houden en te boeien, want de beklemmende sfeer blijft het gehele verhaal aanwezig. We volgen het verliefde stel op honeymoon en krijgen meer en meer het dubbele gezicht van Daniël te zien. Vol afschuw leef je mee met Elena, die zich ondanks alles probeert staande te houden en vecht voor haar geluk.

Elena leeft in het hier en nu en heeft te dealen met wat er om haar heen gebeurt. Als moeder wil ze niets liever dan haar kinderen om haar heen hebben en ze beschermen en gelukkig zien. Ze wordt op een zijspoor gezet door Daniël en lijkt maar weinig invloed uit te kunnen oefenen op de situatie. Zo gewiekst als hij is, weet Daniël iedereen om zijn vinger te winden en Elena te bestempelen als borderline patiënt. Als lezer voel je de wanhoop, de woede, de machteloosheid en de haat die Elena heeft jegens Daniël, want het dierbaarste wat je bezit word je afgenomen door de man aan wie je eeuwige trouw hebt beloofd.

Kim Moelands heeft een beeldende en vlotte schrijfstijl. Ze heeft veel zorg en aandacht besteed aan de karakters van de personages en zich verdiept in narcisme. Ze weet haarfijn te beschrijven hoe een persoon met zo’n persoonlijkheidsstoornis zijn of haar omgeving weet te manipuleren. Daniël preekt enkel voor eigen parochie, denkt dat alles te koop is en houdt Elena flink onder de duim. Zijn wil is wet en het gaat zoals hij dat in gedachten heeft. Hierdoor raakt Elena steeds meer vervreemd van de buitenwereld, ze krijgt te maken met huiselijk geweld, leeft in wanhoop en angst en kan niet meer zichzelf zijn. Terwijl Daniël naar de buitenwereld zich ontpopt als de perfecte echtgenoot en vader. En door zich schuldig te maken aan louche praktijk, weet hij Elena meer en meer de afgrond in te drukken.

Het personage van Elena is een personage dat door Moelands ook zeer goed is gevormd tot het personage om dit te ondergaan. Vanuit haar jeugd heeft ze door omstandigheden veel liefde en aandacht moeten missen. Dit tegoed lijkt ze te willen innen in het heden en als Daniël dan op haar pad komt, haar omringt met liefde en aandacht en alles voor haar doet wat binnen zijn mogelijkheden ligt, leeft ze op een roze wolk en kan ze haar geluk niet op. Een gelukkig leven ziet ze zo wel voor zich en ze kan dan ook niet anders dan volmondig ja zeggen op zijn huwelijksaanzoek. Niet wetende wat de toekomst zal brengen. Door het levenspad dat Elena heeft gevolgd ziet ze te laat in dat ze in een slachtofferrol terecht komt en dan is het al te laat.

In Schaduwleven heeft Kim Moelands een thema aan het licht weten te brengen dat in de huidige maatschappij achter meerdere voordeuren schuil gaat en misschien zelfs als taboe geldt. Moelands opent het gesprek hierover echter en dat is een groot compliment waard.

Kim Moelands is er in geslaagd om onder je huid te kruipen, je een beklemmend gevoel te geven en weet dit vast te laten houden, zelfs als je de laatste bladzijde hebt omgeslagen!

Linda
Linda van de Velde