De omslag afbeelding van het boek Paes, Koen - De afdaling
Auteur(s) Koen Paes
Uitgeverij(en) Lannoo
4
Review date 27 juni 2020
Categories Roman
Wielerromans zijn in zwang. Er stappen steeds meer mensen op de racefiets, en wat is er mooier dan tijdens de ontspanning van het lezen van een boek, ook dat onderwerp hierin terug te vinden? Een echte klassieker op dit gebied is De Renner van Tim Krabbé (lees de recensie hier), een boek dat in 1978 toetrad tot de canon van de Nederlandse literatuur. Welke zichzelf respecterende wielerliefhebber kent de beginzin niet?
‘Meyrueis, Lozère, 26 juni 1977. Warm, bewolkt weer. Ik pak mijn spullen uit mijn auto en zet mijn fiets in elkaar. Vanaf terrasjes kijken toeristen en inwoners toe. Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me.’
Maar ook Ventoux van Bert Wagendorp combineerde de roman met wielrennen, een combinatie die ook toen succesvol was. De afdaling van de Vlaamse auteur Koen Paes verscheen onlangs bij uitgeverij Lannoo en belooft een zelfde combinatie: drama en fietsen.

Nick en Emerald zijn al sinds hun studententijd hartsvrienden. Na hun studie gingen hun levens verschillende kanten op, maar een paar keer per jaar zien ze elkaar nog en is het ‘als vanouds’. Wanneer Nick besluit een fietstocht van ruim veertig dagen door La Douce France te maken, is het voor hem een vlucht van het normale leven. Even weg van de sores van alledag, en alleen de fiets, de fiets en verder niets. Totdat op een avond ‘Em’ voor de deur van zijn chaletje staat nadat Nick al een paar dagen onderweg is.

Is het een vloek of een zegen dat Emerald aansluit? De eerste dagen is het vooral gezellig. Ze fietsen ruim 150 kilometer per dag en in de avond eten en drinken ze samen. Het leven is goed, totdat Nick op een avond kennismaakt met een dame waar hij direct voor valt. Maar Em flikt hem een streek, en vanaf dan is het allemaal anders. Het voelt als een afdaling…

Koen Paes werkt aan de Katholieke Universiteit in Leuven en is van huis uit fysicus en ingenieur van huis uit. Zijn passie voor wielrennen heeft hij gecombineerd met zijn nieuwsgierigheid in De afdaling. En laten we maar met de deur in huis vallen; het is een boek dat aangrijpt.

De schrijfstijl van Paes is helder en bondig. Soms komt de Vlaamse auteur uit de hoek met een prachtig gevonden volzin, die laat zien dat Paes nadenkt over hetgeen hij aan het papier toevertrouwt. Deze mooie afwisselende stijl zorgt ervoor dat hij de lezers bij zich weet te houden. Hij verdiept zijn personages door ze in het heden duidelijk neer te zetten, maar vooral ook in het verleden. Hij grijpt met flashbacks terug en laat zien hoe, vooral Em, gevormd is.

De plot is op het eerste oog simpel. Twee mannen van eind dertig die besluiten het westerse leven achter zich te laten en zich te verliezen in een lange, pittige fietstocht. Het mooie is dat dit in het begin ook zo lijkt, maar door de explosieve mix die Emerald met zich meebrengt, verandert de sfeer van het verhaal langzaamaan. Het voelt als een onweersbui die aan de horizon opdoemt en waar je met de racefiets alleen maar doorheen kan. Koen Paes brengt een aantal ontwikkelingen ten berde die ervoor zorgen dat Nick en Em steeds verder uit elkaar groeien. Die ontwikkelingen vinden plaats tijdens de fietstocht, maar Paes grijpt ook terug op het verleden en daarin is ook niet alles wat het leek. De lezer voelt; dat moet klappen met een daverende climax. En dat gebeurt dan ook, maar waarschijnlijk niet op de manier die de lezer zal hebben aan zien komen. Paes lijkt zijn inspiratie te hebben gehaald in films van bijvoorbeeld David Fincher, iets dat je als lezer moet liggen. Wij vonden het in elk geval verrassend en gewaagd.

Al met al is De afdaling een spannende roman die lezers zal aantrekken die ook van fietsen houden, maar ook andere boekliefhebbers komen aan hun trekken met dit boek. Koen Paes laat zien een schrijftalent te zijn, kom maar door met de volgende!

28 maart 2024 19:55

0