de diepte kyle perry thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Kyle Perry
Uitgeverij(en) Harper Collins Holland
3
Review date 8 juni 2023

“Dit is Forest Dempsey, weet wat je wenst.” Deze woorden, het einde van de proloog van De diepte, staan getatoeëerd op de rug van een jongen die aangespoeld gevonden wordt in Pirates Bay. De woorden spelen het hele boek door het hoofd van de personages én van de lezer.

De diepte is de tweede thriller van de Australische auteur Kyle Perry. Hij won in 2021 de ThrillZone Award voor Beste Vertaalde Thrillerdebuut voor De vermiste meisjesDe diepte draait om de activiteiten van de “firma”; de zee-oorvisserij van de familie Dempsey. Het imperium, onder leiding van de officieel gepensioneerde Ivy, houdt er naast het vissen naar zee-oren ook meer louche praktijken op na. Ze runnen een grootschalige drugshandel en deinzen niet terug voor het vuile werk.

De diepte is geschreven vanuit drie leden van de familie Dempsey; Mackenzie Dempsey (Mackarel), Ahab Dempsey en Forest Dempsey, die alle drie om persoonlijke redenen een andere kijk op de firma en haar activiteiten hebben.

Mackarel probeert na een jarenlange gevangenisstraf zijn leven op te pakken. Door zijn moeder Ivy wordt hij gezien als het kneusje van de familie. Ahab, de oom van Mackarel, is het buitenbeentje van de familie, omdat hij zich niet in wil laten met de criminele activiteiten van de familie. Forest is tenslotte de kleinzoon en erfgenaam van Ivy. Hij en zijn vader Jesse en moeder Alexandra worden al zeven jaar vermist.

Op het moment dat hij toch nog levend aanspoelt in Pirates Bay, komen langzaam de diepste geheimen van de familie Dempsey aan het licht. Het verhaal staat vanaf dan volledig in het teken van een zoektocht naar de waarheid over de gevonden jongen, zijn verdwenen vader Jesse en de wat later in het boek beschreven moord op Forests oom Davey, die op dat moment de officiële leiding heeft over de firma.

De gebeurtenissen omtrent de familie zijn heftig en vormen een ingewikkeld web van vertrouwen, leugens, misdaden en emotionele familie relaties. Wie is de gevaarlijke Blackbeard, die de macht over Shacktown wil overnemen? En wat heeft hij te maken met de jongen die zegt dat hij Forest Dempsey is?

Na een aantal verrassende wendingen waren de antwoorden toch wat minder verrassend dan je zou hopen bij een thriller. Het lukt Perry niet de spanning hoog te houden, doordat het lang duurt om tot een, te voorspelbaar plot te komen en de focus op de machtspelletjes wordt gelegd in plaats van op de levensbedreigende situaties die die spelletjes met zich meebrengen.

Ondanks de criminele activiteiten, de dood én het verderf die om de familie heen hangen, leef je als lezer met ze mee en wil je dat het goed met de verschillende familieleden afloopt. Dit komt doordat Kyle Perry de personages heel goed neerzet. Hij laat goed zien hoe de drie hoofdpersonages zich voelen en wat ze denken. Hierin zie je duidelijk de mensenkennis die Perry heeft vanuit zijn werk als maatschappelijk werker terug. Hij kent de mensen, hun gedachten en emoties en brengt dit goed over op de lezer. Net als het decor waar het boek zich afspeelt. Shacktown is een klein plaatsje aan de kust van Tasmanië. Het ligt vlakbij de plaats Hobart, waar Perry zelf is opgegroeid. De kennis van het gebied zorgt ervoor dat hij dit heel beeldend kan beschrijven, waardoor je je als lezer soms waant aan de grillige Tasmaanse kust. Anderzijds zorgt het zonnige vakantiegevoel dat er door deze omgeving ontstaat er wel voor dat die grilligheid omslaat in schoonheid de spanning in het verhaal doet afnemen. De gewoontes en het bijgeloof uit de cultuur aldaar worden door Perry goed overgebracht. Hij lijkt de kustbewoners echt te begrijpen en dat over te brengen op de lezer.

Met De diepte overstijgt Perry helaas niet het niveau van Vermiste meisjes. Het boek lijkt soms meer op een origineel en goed geschreven avonturenboek dan een nagelbijtend spannende thriller.

Eva de Koning
Mijn naam is Eva de Koning. Ik ben moeder van twee, inmiddels puber, zoons. Samen met mijn vriend woon ik in het spitante Deventer. Naast het zijn van moeder, juf en onderwijsontwikkelaar heb ik vele hobby’s, zoals mountainbiken, zwemmen (in de zomer), en muziek luisteren. Ik bezoek dan ook graag concerten en festivals. Daarnaast duik ik graag in een andere wereld door een bezoek aan de bioscoop of het lezen van een boek. Die laatste heeft nog altijd mijn voorkeur, omdat ik bij het lezen van een goed boek meegenomen kan worden in een verhaal dat door mijn eigen fantasie kan worden ingevuld.