vriendschapsverzoek laura marshall thriller thrillzone recensie.jpg
Auteur(s) Laura Marshall
Uitgeverij(en) Rainbow
4
Review date 30 oktober 2021

“De angst die ik voelde sinds Maria’s vriendschapsverzoek heeft zich over mijn leven verspreid als een Instagram Filter, dat alles een tintje donker heeft gemaakt.”

Laura Marshall groeide op in Wiltshire, Groot-Brittannië, en studeerde Engels aan de Universiteit van Sussex. Haar thrillers Vriendschapsverzoek en Drie kleine leugens werden in vijfentwintig talen vertaald en er werden meer dan een half miljoen exemplaren van verkocht. Vriendschapsverzoek is haar debuutthriller en werd onlangs in een nieuw jasje gegoten door uitgeverij Rainbow.

Louise Williams een alleenstaande moeder met een vierjarig zoontje. Ze heeft een succesvol eigen bedrijf al interieurarchitecte. Louise heeft een vriendin bij wie ze terecht kan, Polly; dat is een ex-collega van haar. Wanneer ze op een dag een vriendschapsverzoek krijgt van Marie Weston is Louise helemaal in de war. Maria is sinds het afscheidsfeest op school vermist geraakt en niemand heeft haar ooit nog gezien. Iedereen denkt dat ze dood is.

Wanneer ze dan ook nog eens berichten ontvangt van Maria staat ze met één voet terug in het verleden. Het schuldgevoel is altijd aan haar blijven knagen over wat er die bewuste avond is gebeurt.

“Misschien is het gewoon niet mogelijk om de ander echt te kennen. Als het erop aankomt, zijn we allemaal toch alleen. Soms kennen we onszelf niet eens.”

De schrijfstijl die Marshall hanteert in Vriendschapsverzoek zorgt ervoor dat de lezer gedurende het ganse verhaal een gezonde nieuwsgierigheid krijgt om steeds verder op ontdekkingsreis te gaan. Daarnaast wil je graag te weten te komen wat er zich nu die bewust avond heeft afgespeeld. Waarom voelt Louise zich zo schuldig over wat er toen gebeurd is? Deze combinatie van vragen zorgt voor een constante onderliggende suspense en dat is een van de grote krachten van dit boek.

Het verhaal is volledig vanuit de Ik persoon geschreven. Hiermee weet Marshall een goed beeld weer te geven voor wat persoon Louise is. Tijdens het lezen krijgen we steeds een beter beeld van haar en krijg je het gevoel dat je haar echt kent.

We duiken van 2016 regelmatig terug in het verleden naar 1989 waarin we een jongere Louise leren kennen en ook haar onzekerheden om bij de populaire bende te horen. Ook haar gedrag tegenover Maria en het waarom wordt mooi beschreven en weergegeven. Dit is allemaal zeer goed uitgewerkt. Door dit alles samen wordt de lezer meegenomen naar de ultieme ontknoping. En die climax komt wel wat out of the blue. Het hele verhaal word de lezer meegenomen in het verhaal en in de zoektocht naar wat er nu eigenlijk met Maria gebeurd is, om dan een totaal onverwachte wending te krijgen. Deze onverwachte wending is overigens helemaal niet storend het past in het concept van het verhaal. Het voelt ook niet aan dat het er nog vlug ingepropt is om het boek nog iets extra te geven. Hiervoor kunnen we alleen maar appreciatie tonen aan wat Marshall ermee heeft weten doen.

Vriendschapsverzoek is een debuut die bij menig thrillerliefhebber in de smaakt zal vallen dankzij de onderhuidse spanning en het goed uitgewerkt hoofdpersonage. Een geslaagd debuut wat ons betreft.

Lieselotte Danneels
Lieselotte Danneels
Ik ben Lieselotte Danneels. Ik woon samen met mijn gezin in het West-Vlaamse Brugge. Als job ben ik winkelverantwoordelijke bij een Telecomoperator.

Sinds 2020 recenseer ik voor ThrillZone. Mij zul je nooit zonder boek vinden; waar ik ook naartoe ga, ik neem een boek mee. Mijn favoriete genres zijn thriller en feelgood. Ook al lukt het door de drukte niet altijd om veel meters te maken per dag, iedere avond voor het slapen gaan moet ik een hoofdstuk gelezen hebben. Anders heb ik geen goede nachtrust.

Ik lees heel veel auteurs en ontdek ook graag nieuwe auteurs. Natuurlijk heb ik ook favoriete auteurs. Voor het thrillergenre zijn dit Karin Slaughter en Anja Feliers. Voor het feelgood genre zijn dit Rachel Hore en Lucinda Riley.