uitverkoren linda jansma thriller thrillzone recensie.jpg
Auteur(s) Linda Jansma
Uitgeverij(en) De Crime Compagnie
5
Review date 7 augustus 2017

Daar is ie dan, het tweede deel in de trilogie Cirkel van het kwaad van auteur Linda Jansma, met als titel Uitverkoren. Schaduwkinderen, het eerste deel, werd door ons beoordeeld met maar liefst vijf sterren. "Een super spannende thriller, die doet hunkeren naar het vervolg" was het eindoordeel. En eerlijk is eerlijk: we konden ook niet wachten op het tweede deel. Uitverkoren is alweer het tiende boek van de hand van Linda Jansma, inmiddels een gerenommeerd thrillerschrijfster met toptitels als Schuilplaats, Verbroken en Judaskus. Tevens is Linda Jansma aan Thrillzone verbonden als columnist en recensent. Lees hier onze recensies van haar boeken.

Jules Declerck worstelt nog steeds met het gemis van haar vader en de daarbij horende gevoelens. Ze heeft vraagtekens bij de dood van haar vader. Twintig jaar geleden werd hij vermoord, door naar men zegt haar broer Remi. Remi zat een straf uit voor de moord op zijn vader. Toch kan Jules maar moeilijk geloven dat haar broer tot zoiets in staat was. Ze zocht contact met haar broer in de gevangenis, maar die weigerde elke vorm van contact. Als Remi vrij komt, hoopt Jules dat hij contact met haar wil en dat ze antwoorden vindt. Als ze samen met Harry, journalist en haar ex-geliefde, afreist naar Remi, treffen ze hem vermoord aan in een stoel. Het spoor naar de waarheid loopt dood. Zal Jules ooit antwoord krijgen op haar vragen?

Na een heftige afronding van een terrorismezaak, komt de volgende zaak alweer op Jules Declercks pad. Een moord op een man bij het Centraal Station in Leeuwarden. Vlak daarna wordt op straat, rondom het station, een vrouw aangereden die ter plekke overlijdt. Als blijkt dat dit niet een noodlottig ongeval is, maar dat de zaken aan elkaar verwant zijn krijgt Jules samen met de recherche een pittigere klus dan op het eerste gezicht verwacht voorgeschoteld. De identiteit van de slachtoffers blijft lange tijd een raadsel, maar er is een ding dat de twee gemeen hebben. Het spoor leidt uiteindelijk naar een sekte onder leiding van meester Elijah Schillinger. De sekte houdt zich schuil in een pand in Grou, omheind en afgesloten van de buitenwereld. De commune is niet zo gediend van buitenstaanders die enkel kwaad, hebzucht, jaloezie en verderf zaaien. Ze doen er dan ook alles aan om het kwaad buiten te houden. Wie heeft de moord op zijn geweten? En waarom wordt Jules overvallen door een unheimisch gevoel bij Elijah Schillinger?

Linda Jansma kent, zoals haar trouwe fans weten, de kunst van het vertellen. Ze mag zich door haar voorgaande boeken meten met de grote namen in thrillerland en als auteur weet ze iedere keer de lat hoger te leggen en de lezers aan de boeken te kluisteren. De conclusie na het dichtslaan van Uitverkoren is dan ook geen verrassing: met Uitverkoren weet ze wederom een spetterende, spectaculaire thriller te schrijven die van begin tot eind bol staat van de spanning.

De auteur schrijft het verhaal vanuit drie personages. Jules Declerck is de hoofdofficier van Justitie, Harry Simones een journalist en ex-geliefde van Jules en Rebekka is lid van de commune Church of the Chosen. Deze laatste verteller maakt dat de lezer een goed beeld krijgt van het leven binnen de commune. Linda Jansma weet dit leven door de sfeer en de heldere, gedetailleerde beschrijving beeldend op papier te krijgen. De sfeer binnen de commune is duister en kent de nodige geheimen. Iedereen is in de ban van de meester en doet wat hij vraagt. Als lezer krijg je de kriebels van hoe mensen geïndoctrineerd kunnen worden door één persoon en hier vervolgens alles voor doen.

Een van de kenmerken en sterke punten van Jansma's werk zijn haar spannende prologen. In Uitverkoren ook weer; met een pakkende proloog trekt Jansma de lezer direct het boek in. Deze lijn houdt ze gedurende het hele boek vast; de spanning is steeds voelbaar en de ene na de andere wending maakt dat wegleggen van Uitverkoren simpelweg geen optie is. Tevens is het boek, door de tweede laag die het boek kent (het verleden van Jules Declerck), niet zomaar een kat en muisspel tussen dader en politie. Het boek krijgt hierdoor nog meer body. Personages worden in navolging van Schaduwkinderen, nog meer uitgewerkt en zijn in Uitverkoren door en door verbonden aan de verhaallijn.

Een minpunt van een boek uit een trilogie zou kunnen zijn dat een boek niet opzichzelfstaand te lezen is. Dit is met Uitverkoren niet het geval. De thriller is goed los van zijn voorganger te lezen. Echter; doe jezelf een lol en lees, als je dat nog niet hebt gedaan, ook Schaduwkinderen. Dit maakt Uitverkoren en de verhaallijnen nog beter.

Naar de climax toe worden langzaam maar zeker geheimen onthuld. De climax is misschien iets minder spectaculair dan we van Linda Jansma gewend zijn, maar desalniettemin een goed eind van dit deel. De epiloog maakt de lezer nieuwsgierig naar het vervolg. Ook hierin weet de schrijfster een voelbare spanning te creëren. De gehele puzzel is nog niet opgelost, er blijven nog veel vragen onbeantwoord en er zijn nog vele losse eindjes. Op naar het laatste deel!

Linda
Linda van de Velde
Mijn naam is Linda van de Velde – de Vries, geboren en getogen in 1985 in Leeuwarden.