De omslag afbeelding van het boek Als je me ziet
Auteur(s) Lisa Gardner
5
Review date 3 april 2021
Lisa Gardner is een van de meest geprezen en succesvolle misdaadauteurs ter wereld. Haar boeken worden in meer dan dertig land vertaald, en ze heeft in totaal al ruim 22 miljoen boeken verkocht. Wij spraken haar in 2019. Lees dit interview én onze andere recensies hier.

In de bergen van de Appalachen worden delen van een skelet gevonden. Er lijkt een verband te zijn met de beruchte crimineel Jacob Ness. Een speciale taskforce onder leiding van FBI-agente Kimberly Quincy wordt op de zaak gezet. Zij betrekt Brigadier D.D. Warren, ontvoeringsslachtoffer Flora Dane en computeranalist Keith Edgar bij de zaak.

In het dorp in de bergen komen ze al snel tot de ontdekking dat de inwoners vrij gesloten zijn en niet bepaald zitten te wachten op de taskforce die de bossen uitkamt. Niet lang na de start van de zoektocht worden nog meer graven ontdekt. Welke geheimen schuilen er in het bos? Beetje bij beetje ontrafelen Kimberly, D.D. en Flora de duistere zaken die zich afspelen in het dorpje. Hierbij wordt Flora keihard geconfronteerd met haar ontvoering, van inmiddels acht jaar geleden. Ze ontdekt eindelijk de waarheid achter de man die haar leven voorgoed veranderde.

Als je me ziet is net als eerdere boeken van Lisa Gardner afwisselend vanuit drie hoofdpersonages geschreven; in dit geval Kimberly, D.D. en Flora. Daarnaast maakt de lezer in de proloog kennis met een vijfjarig meisje. Ze is getuige van de moord op haar moeder. Het heeft haar lot bepaald. Wie zij is, is in het begin nog niet duidelijk, maar deze in eerste instantie losse verhaallijn vlecht zich langzaam in de zoektocht van de taskforce. Deze wisselende perspectieven en verhaallijnen die op sublieme wijze tot elkaar komen, dát is de kracht van Gardner.

De hoofdpersonages die we al uit eerdere boeken kennen, worden verder uitgediept en als lezer voel je je onderdeel van het onderzoekteam. Beetje bij beetje vallen de puzzelstukjes op hun plaats. Gardner weet de spanning tot op het laatst goed op te bouwen, en het verhaal is geen enkel moment saai of langdradig. Nee, she did it again! De verwachtingen na zoveel succesvolle titels zijn torenhoog, maar ook Als je me ziet voldoet hier aan. Dit verhaal is wederom een meesterwerk van de hand van Gardner. Fans van Gardner zullen weer smullen, en kunnen na afloop maar op één ding hopen; laat er nog vele delen volgen.

28 mei 2022 22:21

0