geloof mij nooit loes den hollander thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Loes den Hollander
Uitgeverij(en) De Crime Compagnie
4
Review date 14 juni 2023

Het huwelijk van Jochem en Pattie was van begin af aan gebaseerd op verschillende intenties waardoor hun liefde geen stand hield. De scheiding verloopt alles behalve vlekkeloos. En dan gebeurt er iets wat niemand van de familie had verwacht; wie wil met wie afrekenen?

Loes den Hollander is bestsellerauteur en staat bekend om haar oer-Hollandse thrillers met herkenbare onderwerpen en personages die het omgaan met teleurstellingen en negatieve gevoelens vaak niet kunnen verdragen. Met haar vele titels heeft ze al meer dan een miljoen exemplaren verkocht. In 2021 won ze de MAX Gouden Vleermuis voor haar hele oeuvre. Geloof mij nooit is de 29e titel van haar hand en heeft in het uiterlijk een gouden rand gekregen. Gaat Hollander met Geloof mij nooit voor goud?

Den Hollander kent de kunst van het schrijven en vertellen. Ze brengt in haar boeken realistische personages van alledag tot leven, waardoor menig lezer zich in de personages kan verplaatsen. Het zouden bij wijze van spreken zo je buren kunnen zijn. In geloof mij nooit maken we kennis met de familie Tersteeg die een familiebedrijf runnen waarin Jochem werkzaam is. Jochem en Pattie zijn verzeild geraakt in een vechtscheiding en dat moet hun dochter Kiki bekopen. Pattie doet er alles aan om haar dochter bij haar vader Jochem vandaan te houden. Dan komt een leugentje om eigen bestwil goed uit om de volledige voogdij te krijgen. Ted is de broer van Jochem en runt een eigen praktijk als psycholoog, waardoor hij een fijn klankbord voor Jochem is. Het is zijn steun en toeverlaat tijdens deze onrustige en verdrietige periode.  Ted is getrouwd met Fifi en samen lijken zij een stabiele basis te hebben.

Loes den Hollander kenmerkt haar schrijfstijl door korte, vlotte hoofdstukken vertelt vanuit verschillende personages. Geloof mij nooit wordt opgebouwd in twee delen en vanuit verschillende perspectieven geschreven. In het eerste deel kijken we mee door de ogen van Pattie en lezen we tussendoor brieven van Jochem die uit wanhoop en machteloosheid brieven aan zijn dochter schrijft; zonder ze te versturen. Hij weet dat ze haar niet zullen bereiken, zolang haar moeder in deze staat verkeert. Hij bewaart ze voor later, als hij haar hopelijk weer mag zien. Als er een onverwachtse wending optreedt heeft dat positieve gevolgen voor het contact tussen Kiki en Jochem.

Het tweede deel wordt geschreven vanuit Jochem. We leren hem en zijn familie steeds beter kennen. De identiteit van een derde verteller blijft lange tijd geheim. Dat niets is wat het lijkt in deze thriller dat wordt algauw duidelijk. Welke geheimen dragen alle personages met zich mee, wat drijft hen tot waanzin en wie is verantwoordelijk voor deze puinhoop?

Loes den Hollander weet in Geloof mij nooit een sinistere spanning op te bouwen en een tweetal personages verdacht te maken, waardoor de lezer regelmatig op de wip zit. Zou het wel, zou het niet? En of het nou wel of niet als een verrassing komt wie de dader is, de auteur weet je lange tijd zoet te houden door beide personages verdacht te maken. Om in de ontknoping dan duidelijkheid te krijgen, maar waarin niet alle losse eindjes aan elkaar zijn geknopt. En of dat zonder reden is?

Loes den Hollander weet je met haar oer-Hollandse familiedrama de nodige uurtjes te vermaken. Geloof mij nooit is een emotionele en psychologische rollercoaster die haar wel is toevertrouwd! En dat er nog een aantal vragen onbeantwoord lijken te zijn, belooft wat voor de toekomst. Den Hollander laat wederom zien tot de Nederlandse thrillertop te behoren.

Linda
Linda van de Velde
Mijn naam is Linda van de Velde – de Vries, geboren en getogen in 1985 in Leeuwarden.