De omslag afbeelding van het boek Hollander, Loes den - Toen ik dood was
Auteur(s) Loes den Hollander
Uitgeverij(en) De Crime Compagnie
4
Review date 25 januari 2020

Maryan is geschokt als haar man haar verteld dat hij wil scheiden. De liefde is voor hem voorbij. Maar al snel ontdekt ze dat hij haar heeft verlaten voor een andere vrouw. Ook Thaïs en haar man gaan uit elkaar. Ook zij ontdekt al snel dat ze is bedrogen. Dan verdwijnen beide mannen spoorloos, en krijgen beide vrouwen nog een klap te verwerken. De mannen hadden namelijk nog wel meer op hun kerfstok dan alleen een andere relatie.

En dan is er nog Fanny. Fanny heeft een ingewikkelde jeugd achter de rug. Ondanks dat ze al 52 is woont ze nog steeds bij haar dominante moeder in huis. Doordat het haar maar niet lukt om een vaste baan te krijgen, besluit ze vrijwilligerswerk te gaan doen. Daar ontmoet ze Maryan. Ze hebben direct een klik en worden vriendinnen. Maar dan blijkt dat er nog iets is dat hen verbindt.

Zoals we van Loes den Hollander gewend zijn is ook in Toen ik dood was haar schrijfstijl zeer toegankelijk en daardoor leest deze thriller als een trein. Geen ingewikkelde woorden of onnodige poespas. Het boek heeft korte hoofdstukken die uitnodigen om door te lezen. Het verhaal wordt vanuit de drie vrouwen verteld. Het verhaal van Maryan en Thaïs in de derde persoon en het verhaal van Fanny in de eerste persoon. Doordat elke overgang van personage duidelijk wordt aangegeven is het makkelijk omschakelen tussen deze verhaallijnen. De karakters zijn menselijk, maar missen hier en daar wel wat diepgang. Onderwerpen als vriendschap, ontrouw, trauma en de dood staan centraal in dit boek.

Drie vrouwen, drie verhaallijnen. Het lot brengt hen samen. Loes den Hollander weet op geweldige wijze de drie verhaallijnen in elkaar te verweven. Vanaf de eerste bladzijde wordt je meegezogen in dit boek. Je wilt het niet meer neerleggen, je moet het weten… Toen ik dood was is een ware pageturner.

Toen ik dood was is alweer de vijfentwintigste thriller van de hand van Loes den Hollander. Ze is met recht een koningin in dit genre. Ze heeft inmiddels ruim 1 miljoen boeken verkocht.

Suzan Ijdema
Ik ben Suzan IJdema. Ik woon samen met man en twee kinderen in het Friese Garyp. Ik werk als communicatieadviseur bij een gemeente. Al vanaf het moment dat ik kan lezen verslind ik boeken. Ik vind het heerlijk om me in een verhaal te verliezen en de wereld langs me heen te laten gaan. Voor mij is Karin Slaughter al jarenlang de ultieme thrillerkoningin, maar door het recenseren voor Thrillzone komen ook voor mij nog onbekende schrijvers op mijn pad. Nieuwe, goede auteurs ontdekken dat maakt lezen een feestje.

29 april 2024 18:57

0

Toen ik dood was is alweer de vijfentwintigste thriller van de hand van Loes den Hollander (lees hier onze recensies). Ze is met recht een koningin in dit genre. Ze heeft inmiddels ruim 1 miljoen boeken verkocht.