ons huis louise candlish recensie thriller thrillzone.jpg
Auteur(s) Louise Candlish
Uitgeverij(en) Volt
3
Review date 1 augustus 2020

Als Fiona Lawson op een dag aankomt in de straat waarin ze woont, gelooft ze haar ogen niet. Voor haar woning staat een verhuiswagen en er zijn mensen druk bezig meubels uit te laden. Fiona versnelt haar pas naar de woning en wil deze mensen duidelijk maken dat er sprake moet zijn van een misverstand. Eenmaal aangekomen bij de woning blijken al haar spullen uit het huis te zijn verdwenen.

Als ze verhaal wil halen bij de nieuwe bewoners, krijgt ze te horen dat deze het huis voor een flink bedrag hebben gekocht en dat Fiona en haar ex-man Bram de verkoopakte beide ondertekend hebben. Fiona is ten einde raad en al snel blijkt Bram onbereikbaar en spoorloos te zijn verdwenen. Er zit maar een ding op en dat is op zoek naar de waarheid...

Louise Candlish is haar schrijfcarrière begonnen met het schrijven van (familie)romans. Bij het grotere publiek kreeg ze naamsbekendheid toen ze overstapte naar de thrillers. Ons huis is Candlish psychologische thrillerdebuut in Nederland, het kaft en de samenvatting op de achterflap beloven veel goeds.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen start Candlich Ons huis met de knallende ontdekking die Fiona Lawson doet bij haar woning. Het hoofdstuk is voorzien van datum, plaats en tijd. De nieuwsgierigheid van de lezer is direct gewekt. Candlisch heeft een vlotte schrijfstijl en weet in korte hoofdstukken steeds te wisselen van personage en tijd. De auteur heeft een leuke invalshoek gevonden om het verhaal vanuit op te dienen. Zo krijgen we het verhaal vanuit Fi(ona) hedendaags te lezen, wanneer ze de schrikbarende ontdekking doet dat haar huis is verkocht. En middels een podcast van haar komen we er achter wat er in het verleden heeft gespeeld of wat Fi te weten is gekomen door middel van haar onderzoek. Haar ex-man Bram volgen we vanuit het buitenland. Daarnaast schrijft hij een Word document dat hij opstelt voor Fi. Weer eens wat anders en zoals gezegd een aansprekende manier van vertellen die past in de hedendaagse tijd. Omdat Bram spoorloos verdwenen is en zijn telefoon niet opneemt, moet Fi zelf op onderzoek uit om te achterhalen hoe het komt dat hun woning is verkocht. Hun zoons blijken bij zijn moeder te zijn en komen pas de volgende dag weer thuis. Fi heeft even tijd om een en ander uit te zoeken dus. Het duo Bram en Fi is uit elkaar, maar een scheiding moet nog plaatsvinden. Fi heeft het beste met haar twee zoons voor en heeft daarom voor hen een goed voorstel wat betreft co-ouderschap. Onderhuids voel je af en toe nog verlangen naar de goede oude tijd en is Fi ook wel wat naïef. Bram heeft een goede baan, hoopt op een verzoening met Fi en verzeilt af en toe in omstandigheden waar hij liever niet in verzeild was geraakt.

Ondanks dat de auteur een vlotte schrijfstijl heeft en we de personages best goed leren kennen, verloopt het boek traag. De gebeurtenissen uit het verleden worden veelal verteld door de één, waarna de ander hetzelfde voorval ook oprakelt, zij het vanuit ieders eigen perspectief. Er gebeurt weinig en de spanning is ver te zoeken. Als lezer hoop je dan door de auteur verrast tot worden met een sublieme climax, maar helaas is die zo klaar als een klontje. Vanaf het begin is dit voor de doorgewinterde thrillerlezer uitgestippeld en zal dit geen verrassing zijn.

Candlich heeft zoals gezegd een lekkere pen en heeft met haar romans daarin ook de nodige ervaring opgedaan. Ons huis heeft nog niet de ingrediënten die een goede thriller behoort te hebben. De spanning is ver te zoeken en geen verassingen of twist waardoor de lezer op het puntje van zijn stoel hunkert naar een vervolg. Voor een thriller komt ze nog wat puntjes te kort. Echter neemt dit niet weg dat we geen vertrouwen hebben in vervolgwerk van Candlish. In potentie zit het er zeker in. Candlish kent de kunst van het vlot schrijven, neerzetten van interessante personages en goede beschrijvingen van de omgeving. Laten we hopen dat in vervolgwerk de overige ingrediënten ook worden toegevoegd!

Linda
Linda van de Velde
Mijn naam is Linda van de Velde – de Vries, geboren en getogen in 1985 in Leeuwarden.