De omslag afbeelding van het boek Taylor, Lulu - Winterhart
Auteur(s) Lulu Taylor
3
Review date 24 februari 2020
Caitlyn denkt dat haar huwelijk met Patrick succesvol is. Hij is bijvoorbeeld een van de weinige mensen die niet smoorverliefd is op haar beeldschone vriendin Sara. Hij neemt weliswaar alle beslissingen, maar ze zijn gelukkig samen. Toch? Als een ongeluk haar hele wereld op z'n kop zet, is Caitlyn gedwongen om alles wat ze ooit over haar huwelijk dacht en wat ze weet over Patrick te herzien. Ze neemt haar toevlucht tot een oud landhuis en achterhaalt langzaam de waarheid.

In 1947 krijgt Engeland te maken met een van de strengste winters ooit. De bewoners van Kings Harcourt Manor raken afgesloten van de buitenwereld. Voor Thomasina “Tommy” Carter, weduwe sinds het begin van de oorlog, is het bijzonder zwaar. De last van het ondersteunen van haar familie valt op haar schouders. Ze vindt troost bij haar kinderen en bij het interessante gezelschap van Fred, een vriend van haar broer. Maar Barbera is er ook nog, een mysterieuze figuur uit haar verleden.

Zoals vaker bij Lulu Taylor lopen er ook in dit boek twee verhaallijnen in verschillende tijdsperiodes door elkaar, het verhaal van Caitlyn en Tommy worden elk hoofdstuk afgewisseld. Het is overduidelijk dat Taylor een zeer ervaren schrijfster is, al was het maar dat sfeer in het huis van Tommy bijna tastbaar is en de kou voelbaar. Taylor maakt het ons als lezers makkelijk om de aandacht erbij te houden door gedetailleerde uitwerkingen van de omgeving, de personages en juist gedoseerde dialogen. En misschien nog wel het meest interessante, elk hoofdstuk eindigt met weer vraagtekens over wat er is gebeurd of nog gaat gebeuren.

Enige minpunt aan Winterhart is dat ons een thriller beloofd wordt op de cover van het boek, maar helaas wordt dat niet waargemaakt. Hoewel er zeker momenten van spanning zijn in zowel het verhaal van Caitlyn als van Tommy, zijn die snel weer voorbij. Het is prachtig opgebouwd en de twee verhaallijnen komen tegen het einde van het boek subliem bij elkaar, maar een thriller is het niet. Haar uitgever zou dit boek dan ook beter kunnen marketen als een spannende roman in plaats van een thriller.

Kortom, zoek je een boek over sterke vrouwen die tegenslag niet uit de weg gaan, altijd vertrouwen en hoop weten te houden en dat qua schrijfstijl en verhaal lastig weg te leggen is, dan zit je met Winterhart helemaal goed. Maar zoek je een thriller zoek dan nog even verder.

18 mei 2024 2:31

0