koude angst mads peder nordbo thriller.png
Serie Matthew Cave
Auteur(s) Mads Peder Nordbo
Uitgeverij(en) Ambo Anthos
4
Review date 7 september 2019

Mads Peder Nordbo, Deen van oorsprong, woonde jarenlang in Groenland en was daar communicatieadviseur van de overheid. Zodoende kwam hij veel te weten over het land en de maatschappelijke problemen aldaar. Hij besloot een thriller te schrijven die gesitueerd is in Groenland en zodoende was Meisje zonder huid geboren. In 2018 verscheen het boek in Nederland en kreeg lovende kritieken. Zo was onze eigen recensie **** waard en was de conclusie “een thriller die beklijft”. De opvolger in de serie is Koude angst.

De hoofdpersonen in Koude angst kennen we nog uit het eerste deel; journalist Matthew Cave en de bijzondere dame Tupaarnaq. Zij keert terug naar de hoofdstad Nuuk als ze hoort dat de vader van Matthew na 24 jaar opeens wat van zich laat horen. Matts vader, Tom, werkte bij het Amerikaanse leger en was betrokken bij duistere experimenten. Nadat hij beticht werd van een tweevoudige moord, verdween hij spoorloos. Gedood of niet? Blijkbaar dus niet.

Tegelijkertijd verdwijnt Matts halfzusje Arnaq als ze met vrienden een weekendje doorbrengt in een klein plaatsje aan de rand van Groenland. Wanneer zij een paniekerig telefoontje naar haar moeder pleegt, zijn de poppen aan het dansen. Matthew gaat én op zoek naar de waarheid achter het mysterie van zijn vader én de verdwijning van zijn halfzusje. Al snel blijken de zaken met elkaar van doen te hebben…

Koude angst is volgens de cover een ‘arctische thriller’. Of dat iets anders is dan een ‘Scandinavische thriller’, dat vraagt na het lezen van Koude angst de vraag. Wat beide genres in elk geval overeenkomstig hebben, is én de desolate omgeving waarin het verhaal afspeelt én de beschrijvingen van maatschappelijke problemen. Daarbovenop doet Nordbo nog een schepje qua expliciete beschrijvingen. Hij schuwt het niet om de lezer te laten gruwelen.

Het verhaal speelt zich af in Groenland. Een land waar de natuur écht gevaarlijk is; kou, wind, duisternis. Het draagt bij aan een claustrofobisch gevoel waarin de lezer net als de hoofdpersonen niet kan ontkomen aan de door sneeuw en ijs afgesloten plekken waar het verhaal zich afspeelt. Die afgeschermde plekken blijken volgens Nordbo een ander risico met zich mee te nemen. Het zijn plekken waarin iedereen elkaar kent, waarin iedereen alles van elkaar weet maar waarin niemand naar buiten treedt over de duistere zijden. Zo zijn incest, misbruik en mishandeling aan de orde van de dag in de kleine gehuchten van Groenland en dat blijkt een gigantisch maatschappelijk probleem te zijn. Nordbo borduurt daar op een indrukwekkende wijze op voort in Koude angst. Daarnaast is een thema de geopolitieke situatie van Groenland. Denemarken is al jaren de bestuurder op afstand en de V.S. heeft militaire belangen in het land. China klopt echter steeds nadrukkelijker op de deur en heeft al biedingen op land gedaan. Het zou zomaar voor machtsverschuivingen in de wereld kunnen zorgen. Ook dit thema krijgt een nadrukkelijke plek in Koude angst en dat blijkt bijster interessant.

De personages kennen we nog uit Meisje zonder huid. Matthew is de journalist die overal zijn neus in drukt en ongewild in allerlei gevaarlijke situaties terecht komt. Tupaarnaq is zijn wat duistere partner die hem bijstaat met haar scherpschutterwapen. Ze lijken daarin op Mikael Blomkvist en Lisbeth Salander van wijlen Stieg Larsson. Qua originaliteit zijn ze niet heel bijzonder, maar door de bijzondere omstandigheden in Groenland komen ze wel goed uit de verf. De verhaallijnen zijn interessant en spelen zich af in twee tijdsperioden. Zo krijgt de lezer de gebeurtenissen rondom Matts vader Tom in 1990 te lezen alsook de huidige gebeurtenissen in 2014. Dit schakelen in tijd zorgt voor een constant gespannen spanningsboog, al doet de veelheid aan personages en gebeurtenissen in het verleden soms wel wat af aan het leesplezier. De lezer zal zich soms afvragen wie nu ook alweer wie was en wat de rol van het personage is. Wat helpt, is als je als lezer ook Meisje zonder huid las, maar noodzakelijk is het niet. De schrijfstijl van Mads Peder Nordbo is onderhoudend en zorgt ervoor dat de lezer aangehaakt blijft. Zijn gedetailleerde beschrijvingen van de Groenlandse natuur én de expliciete beschrijvingen van bijvoorbeeld martelscenes zijn eyecatchers.

Met Koude angst laat Mads Peder Nordbo zien een van de 'nieuwe' interessante schrijvers uit het hoge noorden te zijn. Met Groenland als decor heeft hij een onderscheidend thema te pakken. Wij hebben de smaak te pakken met Matthew Cave en Tupaarnaq als nieuwe seriepersonages!

3 mei 2024 12:31

0
Mads Peder Nordbo, Deen van oorsprong, woonde jarenlang in Groenland en was daar communicatieadviseur van de overheid. Zodoende kwam hij veel te weten over het land en de maatschappelijke problemen aldaar. Hij besloot een thriller te schrijven die gesitueerd is in Groenland en zodoende was Meisje zonder huid geboren. In 2018 verscheen het boek in Nederland en kreeg lovende kritieken. Zo was onze eigen recensie **** waard en was de conclusie “een thriller die beklijft” (lees de volledige recensie hier). De opvolger in de serie is Koude angst.