de aasgieren magnus jonsson thriller recensie thrillzone.jpg
Serie Linn Ståhl
Auteur(s) Magnus Jonsson
Uitgeverij(en) The House of Books
4
Review date 1 april 2024

Op een middag in november schieten scherpschutters een aantal medewerkers van een bank dood. Rechercheurs Rickard Stenlander en Erik Svensson worden op de zaak  gezet en vermoeden dat er er sprake is van een terroristische aanslag. Al gauw blijkt dat alle slachtoffers werkzaam zijn op dezelfde afdeling bij een bank. Linn Stahl, encryptie-expert, wordt ingehuurd om de computers van de slachtoffers te analyseren. Ze komt er achter dat de rechtsextremisten die  haar eerder aanvielen opnieuw betrokken zijn. Haar oude vijanden komen wederom achter haar aan…

Voor de liefhebbers van de Millennium-triologie is De aasgieren een regelrechte aanrader. De opzet van deze Scandi doet in hoge mate aan de boeken van Stieg Larsson denken. En dat is niet verwonderlijk, want schrijver Magnus Jonsson is geboren en opgegroeid in de wijk waar veel van de boeken van Larsson gesitueerd zijn.

De aasgieren is het tweede deel van de Linn Stahl serie. Deel één was De man die met poppen speelde. Je hoeft het eerste boek echter niet gelezen te hebben om van dit boek te kunnen genieten. Het zal je wellicht wel helpen om wat meer inzage in het karakter van Linn te krijgen. Want nu wordt er af en toe teruggegrepen op het eerste boek en daar heb je dan geen weet van.

De aasgieren begint als een rechttoe-rechtaan verhaal, maar algauw ontvouwen zich diverse verhaallijnen waarbij je als lezer jezelf afvraagt welke kant die allemaal op gaan. Er is in eerste instantie geen enkele samenhang te ontdekken. De enige gemene deler die ze allen hebben is dat ze zeer interessant zijn om te volgen.

Doordat je als het ware aan het schaken bent op meerdere borden is het zeker geen boek om even tussendoor te doen, want je moet wel bij de les blijven. Doe je dit niet dan mis je het passen van de puzzelstukjes. Als de plot zich verder plooit zie je het echter vakmanschap van de schrijver. Want de manier waarop de verschillende verhaallijnen samenkomen is werkelijk zeer goed gevonden.

We volgen vooral Rickard, een zeer betrokken rechercheur en Linn, een whizzkid met computers en skateboarder met een anarchistische inslag. Een duo waarbij de een veel binnen en de ander veel buiten de lijntjes kleurt. Dat vergroot het spanningsveld tussen die twee en maakt het verhaal ook enorm aantrekkelijk. Naast deze beide hoofdfiguren worden er een fors aantal karakters opgevoerd waarbij een aantal al in het eerste deel een rol hebben gehad. Maar er worden ook een aantal nieuwe karakters opgevoerd. Zijn het er teveel? Nee dat niet, maar ook hier is opletten geboden. Het zou zomaar kunnen zijn dat er daarvan weer een aantal in deel drie hun opwachting maken, we gaan het zien.

De aasgieren is een geniaal in elkaar stekende Scandi-thriller die de fans van noordse thrillers enorm zal aanspreken.

Marcel van Delft
Toen ik het boek In Cold Blood van Truman Capote gelezen had was ik verkocht. Ik wilde meer boeken in dit genre gaan lezen. En dat is gelukt kan ik melden! Ik lees, als het even kan, iedere dag. Eerst alleen voor mezelf maar sinds 2020 ook als jurylid voor de Bronzen en Zilveren Vleermuizen van het Nederlands Thrillerfestival. Nu mag ik ook recenseren voor Thrillzone! Het verandert niets aan het plezier van lezen, wel krijgt het een extra laag, en dat is mooi.