De omslag afbeelding van het boek Tom Clancy Erecode
Serie Jack Ryan
Auteur(s) Marc Cameron
4
Review date 30 maart 2021

President Jack Ryans vriend (en voormalig CIA-agent) pater Pat West waarschuwt hem voor een ‘honey trap’ – een val die is opgezet door een geheim agente die uit is op informatie – en een mogelijke moordaanslag. Het zou te maken hebben met een geheim artificial intelligence-project, Calliope, dat in Chinese handen dreigt te vallen. Daarna blijft het stil. Doodstil. En dus heeft Jack twee problemen. Hij moet zijn vriend helpen, die verdwenen is in Indonesië, en hij moet achterhalen wat Calliope precies is en hoe groot de dreiging is. Maar terwijl hij zich hierop concentreert speelt er zich achter zijn rug een ander, schimmig spel af.

Toen in 2013 onverwachts Tom Clancy overleed werd zijn legacy voortgezet door verschillende schaduwauteurs. Ditmaal is het in Erecode de beurt aan Marc Cameron, eerder al verantwoordelijk voor In zijn macht en Eer en geweten. Marc Cameron is vooral bekend door de Jericho Quinn serie welke helaas (nog) niet in het Nederlands beschikbaar is.

Calliope is een NPC (non playable character) in een game, maar meer dan dat is ze de meest geavanceerde AI ooit. Ze leert en is continue opzoek naar nieuwe uitdagingen. Ze gaat zelfs zo ver dat ze soms verveelt raakt. Het is daarom extra belangrijk dat ze haar opdrachten geven zonder al te veel kaders, ze lost het graag zelf op. Als Calliope wordt ingezet om de communicatiekanalen in te dringen van Amerika’s hoogste leiders is het noodzaak om haar zo snel mogelijk te stoppen. Maar hoe stop je een programma wat zo slim is dat ze zichzelf kan verstoppen? Als dan ook nog President Ryan oude schoolvriend hem een berichtje stuurt dat hij in gevaar is en gevangen is genomen in Indonesië heeft hij een strijd op meerdere fronten te voeren waar hij niet het machtsvertoon kan laten zien wat hij graag zou willen.

Met Calliope en alle politieke verhoudingen schetst Cameron een beeld die angstig geloofwaardig overkomt. De gedachte aan een vergevorderde AI die ingezet wordt voor spionage klinkt als een logisch wapen in deze tijd. Met daarnaast de verhaallijn van politieke leiders die onder druk worden gezet door China en vice versa gebeurt er enorm veel in Erecode, soms teveel. Door de verschillende verhaallijnen en daarmee de grote hoeveelheid personen is het verhaal soms lastig om te volgen. Een geluk is dan nog dat Jack Ryan jr. naar de achtergrond is verplaatst en je daardoor niet ook nog eens de familie Ryan onverhoopt door elkaar haalt. Wie op basis van de laatste Tom Clancy dan ook verwacht weer een klassieke spionagethriller met veel actie in te stappen komt wellicht van een koude kermis thuis. In Erecode ligt de focus op de politieke verhoudingen en de macht en onmacht van President Ryan om zijn vriend te helpen en eventueel verraad dicht bij hem te ontdekken.

Maakt dit van Erecode dan een slechter deel in de serie? Nee, absoluut niet. Wanneer je door de namen heen bijt en accepteert dat het verhaal wat langzamer beweegt dan je de laatste tijd gewend bent kom je in een enorm spannend en boeiend verhaal vol met politieke intriges en de nieuwste snufjes op het gebied van techniek en AI. Het knappe is daarnaast ook dat ondanks dat er erg veel namen zijn om te onthouden, een aantal oude bekende weliswaar, dat de meeste hun plek hebben in het verhaal en uitgewerkt worden. Er is naast alles wat gebeurt ook nog ruimte voor ontwikkeling en dat is knap. Zoals met vele Tom Clancy boeken geldt ook hier weer dat de fans dit deel niet kunnen en mogen laten liggen. Voor nieuwkomers zullen de vele namen even slikken zijn maar er is een handige lijst toegevoegd met de meest belangrijke karakters. Het is altijd handig, zelfs als fan, om de lijst zo nu en dan even na te kunnen slaan.

Marc Cameron bewijst dat hij een uitstekende schrijver is voor de serie en zowel fans als nieuwelingen doen er dan ook goed aan om extra goed op te letten als zijn naam op de kaft staat! Erecode is een angstig reële spionagethriller en zet je als lezer op het puntje van je stoel.

Bjorn le Granse
Bjorn le Granse
Je kunt mij definiëren als een echte Brabantse Bourgondiër, in Tilburg geboren (1985) en getogen. In het centrum van deze schitterende stad woon ik samen met mijn vrouw en dochter. In het dagelijkse leven ben ik werkzaam als bouwkundig schade-expert voor verzekeraars en in mijn vrije tijd vindt je mij op een mountainbike in de Brabantse bossen of met een goed boek op onze heerlijke bank.

Gedurende mijn schooljaren had ik een lichte allergie voor boeken. Mijn motto was: “als het goed genoeg is wordt het wel verfilmd”. Nadat ik in 2006 mijn vrouw heb leren kennen, die ook graag een boek mag lezen, heb ik op vakantie ook eens een poging ondernomen. Sinds die tijd ben ik helemaal om en kan ik echt genieten van een goed boek. Mijn voorkeur gaat natuurlijk uit naar thrillers, waarbij ik een grote voorliefde heb voor faction thrillers met een vleugje historie. De boeken van Dan Brown heb ik dan ook allemaal versleten. Daarnaast lees ik graag boeken uit de “meer voor mannen” categorie: spionage; oorlog en meer kogels dan pagina’s.

15 april 2024 14:25

0

Toen in 2013 onverwachts Tom Clancy overleed werd zijn legacy voortgezet door verschillende schaduwauteurs (lees hier alle recensies). Ditmaal is het in Erecode de beurt aan Marc Cameron, eerder al verantwoordelijk voor In zijn macht en Eer en geweten. Marc Cameron is vooral bekend door de Jericho Quinn serie welke helaas (nog) niet in het Nederlands beschikbaar is.