De omslag afbeelding van het boek Peirs, Marc - Het kwalijke geheugen
Auteur(s) Marc Peirs
Uitgeverij(en) Manteau / WPG
2
Review date 27 juni 2016
Als in het plaatsje Kluisbergen op Allerzielen het gehavende lichaam wordt gevonden van een prostituee, wordt rechercheur Victor Vansina uit Gent samen met zijn team op de zaak gezet. Het enige dat er naast het lichaam op de plaats delict is achtergebleven is een wazig briefje. Ze verplaatsen zich allen naar het rustige dorpje, waar de roots liggen van Victors geliefde Lydia, om onderzoek te doen naar de moord. Lydia werkt als radioverslaggever en wil graag dicht bij het vuur zitten om het laatste nieuws te verslaan over deze zaak. Voor Victor en zijn team fijn dat Lydia de omgeving en veel bewoners kent. Wellicht helpt dit hun bij het oplossen van de moordzaak. Maar nog voordat de moordenaar gevonden is, volgt het tweede slachtoffer. Het betreft een gerenommeerde politicus uit het dorp, die op gruwelijke wijze om het leven wordt gebracht. Ook hier weer een briefje en een getuige. Zou dit helpen om de moorden op te lossen?

Het kwalijke geheugen is het debuut van Marc Peirs, waarmee hij een reeks start over rechercheur Vansina. Peirs schrijft met Het kwalijke geheugen een krimi waarin de spanning ver te zoeken is. Het doet aan als een soort Vlaams Baantjer boek, waarbij uitgebreid onderzoek wordt gedaan naar een moord en waarbij de lezer aan de hand mee wordt genomen op zoek naar de dader. Waar de Baantjer boeken je geregeld op het verkeerde been zetten en de spanning je door het verhaal doen vliegen, is dit bij Het kwalijke geheugen geenszins het geval.

Peirs opent het boek met een spannende ontmoeting tussen een prostituee en haar belager. Dat hunkert naar meer, maar al snel is de spanning verdwenen. We volgen in chronologische tijd Victor Vansina en zijn collega's tijdens het onderzoek naar de moord. We leren een aantal personages beter kennen en we zijn getuige van uitgebreide verhoren en de zoektocht naar de moordenaar. Het onderzoek verloopt traag. Peirs volgt dit tempo in zijn beschrijving: uitgebreid en veel te traag.

Peirs probeert met een nieuwe moord de spanning er opnieuw in te krijgen, maar dit komt niet uit de verf zoals hij het waarschijnlijk had bedoeld. Het is meer van hetzelfde: de zoektocht naar de moordenaar gaat door, maar levert niets op. Er gebeurt weinig en het verhaal kabbelt voort, tot daar een dubbele moord is. Het jammere is dat deze moorden summier worden beschreven. Hier wordt weinig aandacht aan besteed, terwijl dit een uitgelezen mogelijkheid was geweest om de lezer alsnog in te pakken. Helaas slaagt Peirs hier niet in en legt hij de focus op het politieonderzoek.

Om wat leven in de brouwerij te brengen probeert Peirs de problemen waar Victor Vansina mee kampt, te beschrijven. Sommige problemen laat hij bewust achterwege, zodat hij hier in een volgend boek op terug kan komen. Een tactiek die bij de ene lezer nieuwsgierigheid op zal wekken en bij de andere irritatie.

Peirs heeft naast de beschrijving van het onderzoek cursief gedrukte fragmenten toegevoegd die verwijzen naar de titel Het kwalijke geheugen. Dit maakt nieuwsgierig en vrij snel is duidelijk dat dit te maken heeft met de ontknoping. Tijdens de climax wordt de actie dan eindelijk toegevoegd die de rest van het verhaal heeft ontbeerd. De achtervolging naar de moordenaar wordt vlot geschreven en heeft de nodige actie in zich. Enorm jammer dat dit de rest van het boek niet naar voren is gekomen. Peirs laat hiermee zien dat hij het schrijversvak wel degelijk in zich heeft.

Te merken valt overigens dat Peirs uitgebreid onderzoek heeft gedaan naar de werkwijze van de recherche. Dit komt goed naar voren in de beschrijving van het onderzoek. Peirs weet waar hij over praat. Dit zorgt er dan wel weer voor dat hij "vergeet" om de spanning het hele boek voort te laten duren.

Het kwalijke geheugen is een uitgebreid beschreven politieonderzoek, dat te traag voortkabbelt en waarin weinig spanning te bespeuren valt. Enkel de climax is vlot en vol actie geschreven en dat is veel te summier voor de titel 'thriller'.

29 april 2024 21:06

0