de kelder marc raabe thriller recensie thrillzone.jpg
Serie Tom Babylon
Auteur(s) Marc Raabe
Uitgeverij(en) A.W. Bruna Uitgevers
5
Review date 22 maart 2023

Marc Raabe is een Duitse tv-producent en auteur, die onlangs zijn productiebedrijf verkocht. Hij is als thrillerauteur bekend geworden van reeks rondom Tom Babylon.

Om meteen maar duidelijk te zijn: Raabe maakt de hooggespannen verwachtingen voor De kelder helemaal waar. Hij levert opnieuw een fantastische thriller af in de serie over Tom Babylon. Logischerwijs krijgt hij ditmaal daarmee onze maximale score van vijf sterren. Kleine disclaimer hierbij is wel dat het boek alleen helemaal volledig tot haar recht komt als je ook de eerdere delen hebt gelezen. Wat ons betreft mag deze serie niet op je ‘must read’-lijst ontbreken!

Al meer dan twintig jaar is Tom Babylon op zoek naar zijn zus Viola, ook wel ‘Vi’ genoemd. Vi is sinds 1998 spoorloos verdwenen. Al die jaren reist ze mee in Toms gedachten en ze krijgt dan ook een prominente plek in alle delen van de serie. Volgens de autoriteiten is Vi overleden, maar dan duikt er een recente foto van haar op, verborgen in de kelder van zijn vader. Heeft hij iets met haar verdwijning te maken?

Niet lang daarna wordt de vader van Tom gedood bij een aanval in de Berlijnse metro. Uit getuigenverklaringen blijkt dat ook de dader op zoek lijkt naar Vi. Tom denkt zeker te weten wie achter de aanval zit, namelijk zijn voormalige mentor Dr. Walter Bruckman. Hij zwoer Tom zijn leven tot een hel te maken. Hij zit echter sinds zijn veroordeling in een afgelegen bewaakte psychiatrische inrichting, hoe kan hij dan een moord in Berlijn plegen?

Raabe intrigeert de lezer voortdurend en heeft een zeer boeiende verhaallijn neergezet, feitelijke al vanaf deel één in deze serie. Kenmerkend aan de Tom Babylon-reeks is dat gedurende het verhaal per hoofdstuk wordt gewisseld van periode waarin het verhaal zich afspeelt. Intrigerend is de wijze waarop Raabe het tijdspad in dit deel heeft opgebouwd. De twee verhaallijnen, waarbij in de ene Sita Jonas, een psychologe die samenwerkt met Tom, een prominente rol speelt en de andere, waarbij de lezer Tom zelf volgt en in het heden afspeelt, komen qua tijds verloop en spanning steeds dichterbij elkaar. Dit geeft een mooie dimensie aan het boek en voert de druk bij de lezer op om zo snel mogelijk door te lezen tot het moment waarop de clou wordt onthult.

Zeer opvallend is ook de aanwezigheid van Tom in Londen in plaats van Berlijn, wat een mooie draai geeft en de lezer net als Tom lang in onwetendheid is hoe de vork nu echt in de steel steekt. De zoektocht van Tom naar wat er in het recente verleden is gebeurd in combinatie met de zoektocht van Sita is zenuwslopend.

Raabe heeft een originele en toch ook een zeer realistische thriller neer weten te zetten waarin alle eerdere delen in samen lijken te smelten. Een feest van herkenning en ook een duik in het geheugen voor de fan van de serie. Hoe verder het verhaal vordert des te meer het erop begint te lijken dat De kelder het slotakkoord van deze serie is. Daarmee is het zeker onmisbaar voor de fans van Tom Babylon. Dat wil overigens niet zeggen dat er geen openingen zijn voor nog een deel. Of is dat teveel wensdenken?

Na drie keer vier sterren te hebben behaald, levert De kelder vijf sterren op, met daarbij de wens dat Raabe een nieuw vervolg niet uit de weg gaat!

Chris van der Brug