sleutel 17 marc raabe thriller recensie thrillzone.png
Serie Tom Babylon
Auteur(s) Marc Raabe
Uitgeverij(en) A.W Bruna Uitgevers
4
Review date 21 augustus 2021

Marc Raabe is een Duitse tv-producent en schrijver die onlangs zijn productiebedrijf verkocht. Hij gaat vanaf nu door het leven als fulltime auteur en debuteerde met Sleutel 17. In Duitsland hebben alle drie de delen met Tom Babylon in de hoofdrol in de top 10 van de bestsellerlijsten gestaan. In Nederland moeten we nog even geduld hebben. In de serie volgen in 2022 Kamer 19 en De Horzel.

Sleutel 17 start met de vondst van een gruwelijke verminkt lichaam van een prominente geestelijke in de Berliner Dom. Het lichaam hangt als een zwarte engel in een koepel met om haar nek een mysterieuze sleutel met daarin gegraveerd het cijfer 17. Dit aanblik doet rechercheur Tom Babylon sidderen. Jaren geleden verdween Viola, zijn zusje, terwijl ze exact dezelfde sleutel bij zich droeg. Tom stort zich vanwege dit persoonlijke belang op de zaak en jaagt daarbij anderen tegen zich in het harnas.

Psychologe Sita Johanns wordt gekoppeld aan Tom en vraagt zich al snel af hoe de vork daadwerkelijk in de steel zit. Tom heeft veel te verbergen en alles lijkt richting bepaalde gebeurtenissen in het verleden van Tom te leiden.

Laten we maar met de deur in huis vallen: vanaf de eerste pagina’s zit je middenin het verhaal en het laat je vervolgens niet meer los. Raabe maakt slim gebruik van verspringingen in de tijd om zijn verhaal vorm te geven. Wat in het verleden heeft afgespeeld ontvouwt zich gedurende het boek door middel van regelmatige flashbacks naar 1998. Raabe heeft de hoofdstukken secuur opgebouwd door middel van een tijdlijn, waardoor de lezer prettig door het verhaal wordt genavigeerd. Het schakelen naar het verleden, het heden en tussen de verschillende personages gaat heel organisch. Raabe krijgt daardoor nog iets anders voor elkaar, want de spanning is hierdoor in alle hoofdstukken onverminderd voelbaar. Het verhaal is met precisie opgebouwd en zo nu en dan komt ook het DDR verleden aan bod. Dit maakt indruk en geeft het verhaal meer inhoud. Raabe weet de impact die het verleden op de samenleving heeft gehad op en aantal momenten goed te verbeelden in het verhaal.

Het verhaal beleef je vanuit de verschillende personages. Tom kent daarbij de meeste diepgang en je begrijpt steeds beter zijn volharding om de dader of daders te vinden. De flashbacks en de ‘psychologische’ momenten waarop zijn zusje bij hem is, geeft goed inzicht in zijn doen en laten en geven het verhaal een extra dimensie. Zijn collega Sita heeft daarnaast ook haar eigen ervaringen uit het verleden en eigenaardigheden, waarvan in Sleutel 17 een tipje van de sluier wordt opgelicht.

Als lezer moet je echter wel gefocust blijven. Er komen veel verschillende namen van personages voorbij, waarbij het risico bestaat dat je deze door elkaar haalt. Bij de les blijven dus, maar dat is met dit verhaal geen straf.

Je waant je in Sleutel 17 bij sommige passages in de bekende Duitse crimi’s van weleer, maar dan wel met een hedendaagse blik en sfeer. Er is een constante spanning aanwezig en dat wordt afgewisseld met de nodige actie. Met Tom Babylon heeft Raabe een hoofdpersoon gecreëerd die nog vele thrillers mee kan.

Sleutel 17 is een zeer spannende, originele thriller waarbij wegleggen geen optie is. We kunnen niet wachten op Kamer 19, deel 2 in de serie rondom Tom Babylon, die in februari 2022 verschijnt.

Chris van der Brug