Het is 1493. Italië is onderverdeeld in hertogdommen en kleine koninkrijkjes die elkaar de tent uitvechten. In Milaan is sprake van een echte renaissance. De stad floreert als nooit tevoren en dat gebeurt onder leiding van hertog Ludovico de Moor. Onder zijn leiding werkt Leonardo da Vinci aan verschillende uitvindingen, waaronder het ingieten van een bronzen paard voor Ludovico. De Fransen zijn echter ook op zoek naar een samenwerking met Leonardo, want het schijnt dat hij magische ideeën heeft…
Dan wordt op de binnenplaats van het paleis van Ludovico een dode gevonden. Het is een man die op het eerste oog een natuurlijke dood stierf. Maar wanneer Leonardo da Vinci wordt gevraagd zich met de zaak te bemoeien, ontdekt hij dat het moord betreft. En met het betrekken van hem bij deze zaak, gebeuren er opeens veel meer gekke dingen…
Marco Malvaldi is een Italiaanse auteur die naar verluidt zelfs nog een tijdje in Groningen heeft gewoond en gewerkt. Malvaldi schreef Universalis in 2018 en geldt in eigen land als een echte bestseller. Dat is op zich logisch, wanneer je Universalis leest. Het is een boek over Italiaanse geschiedenis, behuist met bekende Italiaanse historische figuren en inclusief misschien de bekendste renaissance-naam aller tijden: Leonardo da Vinci.
Malvaldi heeft een gok genomen om met Da Vinci te gaan werken en dat geeft hij zelf in het nawoord ook toe. Het is natuurlijk een groot figuur: de tijd waarin hij speelt is non-fictief, zijn gedachten en gang die de auteur aan het papier heeft toevertrouwd wel. Daartoe heeft de auteur de nodige artistieke vrijheid genomen en het moet gezegd: Da Vinci als vrijzinnige, grote denker is meer dan goed gelukt. Het is interessant om de gedachten van Leonardo da Vinci te lezen en ook om zijn beweegredenen te leren kennen. Daarin slaat Malvaldi soms wel wat door, door ingewikkelde wiskundige berekeningen de revue te laten passeren. Ons had-ie al snel niet meer, maar dat doet niet af aan het interessante gegeven dat Da Vinci als speurder moet komen optrommelen wanneer het lijk wordt aangetroffen.
Om het thrillersausje in het verhaal te krijgen, heeft Malvaldi de moord op Da Vinci’s ex-kompaan ingebracht. Niet dat het erg spannend hierdoor wordt; het is hooguit een mooie afwisseling in Universalis, dat eigenlijk vooral drijft op de beschrijvingen van het Milaan in de 15de eeuw, de gebruiken in die tijd en het kleine deel uit het leven van Da Vinci. Wanneer dan ook langzaamaan duidelijk wordt waarom de beste man gedood is, doet dat hooguit een keertje een wenkbrauw fronsen.
De schrijfstijl van Marco Malvaldi is origineel. Hij weet het Milaan van die tijd tot leven te brengen en het lijkt, door de gedetailleerde beschrijvingen van gebruiken in die tijd, alsof de lezer deelgenoot is van het reilen en zeilen in die tijd. Van het plassen (en legen) op een po, tot de gebruiken aan het koninklijk hof; alles straalt authenticiteit uit. Daarnaast gebruikt hij soms tussendoortjes om zelf even uit te leggen waarom het zo ging in die tijd. Die afwisseling is verfrissend en doet ergens in de verte denken aan HhhH van Laurent Binet, die ookheden met verleden afwisselde. Wel moet gezegd worden dat Malvaldi een karrenvracht aan personages op laat draven, die qua naam of titel allemaal op elkaar lijken. Meer dan eens dreigt de lezer hierdoor het spoor bijster te raken. Het komt het leesplezier niet ten goede en de familiestamboom aan het begin van Universalis biedt daarin geen uitkomst.
Al met al is Universalis eigenlijk geen thriller. Het is wel een enorm interessante roman over het Milaan in de 15de eeuw en door de kleine inkijk in het leven van grootmeester Leonardo da Vinci krijg het net dat kleine beetje extra.
Dan wordt op de binnenplaats van het paleis van Ludovico een dode gevonden. Het is een man die op het eerste oog een natuurlijke dood stierf. Maar wanneer Leonardo da Vinci wordt gevraagd zich met de zaak te bemoeien, ontdekt hij dat het moord betreft. En met het betrekken van hem bij deze zaak, gebeuren er opeens veel meer gekke dingen…
Marco Malvaldi is een Italiaanse auteur die naar verluidt zelfs nog een tijdje in Groningen heeft gewoond en gewerkt. Malvaldi schreef Universalis in 2018 en geldt in eigen land als een echte bestseller. Dat is op zich logisch, wanneer je Universalis leest. Het is een boek over Italiaanse geschiedenis, behuist met bekende Italiaanse historische figuren en inclusief misschien de bekendste renaissance-naam aller tijden: Leonardo da Vinci.
Malvaldi heeft een gok genomen om met Da Vinci te gaan werken en dat geeft hij zelf in het nawoord ook toe. Het is natuurlijk een groot figuur: de tijd waarin hij speelt is non-fictief, zijn gedachten en gang die de auteur aan het papier heeft toevertrouwd wel. Daartoe heeft de auteur de nodige artistieke vrijheid genomen en het moet gezegd: Da Vinci als vrijzinnige, grote denker is meer dan goed gelukt. Het is interessant om de gedachten van Leonardo da Vinci te lezen en ook om zijn beweegredenen te leren kennen. Daarin slaat Malvaldi soms wel wat door, door ingewikkelde wiskundige berekeningen de revue te laten passeren. Ons had-ie al snel niet meer, maar dat doet niet af aan het interessante gegeven dat Da Vinci als speurder moet komen optrommelen wanneer het lijk wordt aangetroffen.
Om het thrillersausje in het verhaal te krijgen, heeft Malvaldi de moord op Da Vinci’s ex-kompaan ingebracht. Niet dat het erg spannend hierdoor wordt; het is hooguit een mooie afwisseling in Universalis, dat eigenlijk vooral drijft op de beschrijvingen van het Milaan in de 15de eeuw, de gebruiken in die tijd en het kleine deel uit het leven van Da Vinci. Wanneer dan ook langzaamaan duidelijk wordt waarom de beste man gedood is, doet dat hooguit een keertje een wenkbrauw fronsen.
De schrijfstijl van Marco Malvaldi is origineel. Hij weet het Milaan van die tijd tot leven te brengen en het lijkt, door de gedetailleerde beschrijvingen van gebruiken in die tijd, alsof de lezer deelgenoot is van het reilen en zeilen in die tijd. Van het plassen (en legen) op een po, tot de gebruiken aan het koninklijk hof; alles straalt authenticiteit uit. Daarnaast gebruikt hij soms tussendoortjes om zelf even uit te leggen waarom het zo ging in die tijd. Die afwisseling is verfrissend en doet ergens in de verte denken aan HhhH van Laurent Binet, die ookheden met verleden afwisselde. Wel moet gezegd worden dat Malvaldi een karrenvracht aan personages op laat draven, die qua naam of titel allemaal op elkaar lijken. Meer dan eens dreigt de lezer hierdoor het spoor bijster te raken. Het komt het leesplezier niet ten goede en de familiestamboom aan het begin van Universalis biedt daarin geen uitkomst.
Al met al is Universalis eigenlijk geen thriller. Het is wel een enorm interessante roman over het Milaan in de 15de eeuw en door de kleine inkijk in het leven van grootmeester Leonardo da Vinci krijg het net dat kleine beetje extra.
Afbeelding
Marinus van de Velde
Ik ben Marinus van de Velde, van bouwjaar 1984. Ik mag mezelf de eigenaar noemen van ThrillZone! Ik lees al van jongs af aan. Mijn interesses liggen breed; Scandi, Nederlandstalig, spionage, maar ik vind Baldacci en Lee Child bijvoorbeeld ook geweldig. Lezen voor ThrillZone betekent soms het oprekken van je comfortzone en dat lukt goed!
Dan wordt op de binnenplaats van het paleis van Ludovico een dode gevonden. Het is een man die op het eerste oog een natuurlijke dood stierf. Maar wanneer Leonardo da Vinci wordt gevraagd zich met de zaak te bemoeien, ontdekt hij dat het moord betreft. En met het betrekken van hem bij deze zaak, gebeuren er opeens veel meer gekke dingen…
Marco Malvaldi is een Italiaanse auteur die naar verluidt zelfs nog een tijdje in Groningen heeft gewoond en gewerkt. Malvaldi schreef Universalis in 2018 en geldt in eigen land als een echte bestseller. Dat is op zich logisch, wanneer je Universalis leest. Het is een boek over Italiaanse geschiedenis, behuist met bekende Italiaanse historische figuren en inclusief misschien de bekendste renaissance-naam aller tijden: Leonardo da Vinci.
Malvaldi heeft een gok genomen om met Da Vinci te gaan werken en dat geeft hij zelf in het nawoord ook toe. Het is natuurlijk een groot figuur: de tijd waarin hij speelt is non-fictief, zijn gedachten en gang die de auteur aan het papier heeft toevertrouwd wel. Daartoe heeft de auteur de nodige artistieke vrijheid genomen en het moet gezegd: Da Vinci als vrijzinnige, grote denker is meer dan goed gelukt. Het is interessant om de gedachten van Leonardo da Vinci te lezen en ook om zijn beweegredenen te leren kennen. Daarin slaat Malvaldi soms wel wat door, door ingewikkelde wiskundige berekeningen de revue te laten passeren. Ons had-ie al snel niet meer, maar dat doet niet af aan het interessante gegeven dat Da Vinci als speurder moet komen optrommelen wanneer het lijk wordt aangetroffen.
Om het thrillersausje in het verhaal te krijgen, heeft Malvaldi de moord op Da Vinci’s ex-kompaan ingebracht. Niet dat het erg spannend hierdoor wordt; het is hooguit een mooie afwisseling in Universalis, dat eigenlijk vooral drijft op de beschrijvingen van het Milaan in de 15de eeuw, de gebruiken in die tijd en het kleine deel uit het leven van Da Vinci. Wanneer dan ook langzaamaan duidelijk wordt waarom de beste man gedood is, doet dat hooguit een keertje een wenkbrauw fronsen.
De schrijfstijl van Marco Malvaldi is origineel. Hij weet het Milaan van die tijd tot leven te brengen en het lijkt, door de gedetailleerde beschrijvingen van gebruiken in die tijd, alsof de lezer deelgenoot is van het reilen en zeilen in die tijd. Van het plassen (en legen) op een po, tot de gebruiken aan het koninklijk hof; alles straalt authenticiteit uit. Daarnaast gebruikt hij soms tussendoortjes om zelf even uit te leggen waarom het zo ging in die tijd. Die afwisseling is verfrissend en doet ergens in de verte denken aan HhhH van Laurent Binet, die ookheden met verleden afwisselde. Wel moet gezegd worden dat Malvaldi een karrenvracht aan personages op laat draven, die qua naam of titel allemaal op elkaar lijken. Meer dan eens dreigt de lezer hierdoor het spoor bijster te raken. Het komt het leesplezier niet ten goede en de familiestamboom aan het begin van Universalis biedt daarin geen uitkomst.
Al met al is Universalis eigenlijk geen thriller. Het is wel een enorm interessante roman over het Milaan in de 15de eeuw en door de kleine inkijk in het leven van grootmeester Leonardo da Vinci krijg het net dat kleine beetje extra.